Saturday

Syeikh Ahmadiah : Almarhum Tuan Syeikh Hamid Al Mambauwi


AL-FATIHAH.Almarhun adalah anak kepada Tuan Syeikh Muhammad Said Jamaluddin al-Linggi,saya mengambil talqin Tariqat Ahmadiah Idrisiyyah dengan beliau.Saya sempat menemui beliau sebanyak dua kali,sebelum baiah dan semasa baiah.Selepas dari itu,kekangan kerja yang jauh.Tidak berkerja di Seremban lagi malah semasa mengambil talqin itu pun sudahpun berada di Klang.Dan pada hari mengambil baiah itu juga adalah dalam perjalanan ke Singapura,singgah di surau beliau di Mambau.

Namun begitu,beliau adalah seorang memiliki karamah sepertimana ayahanda beliau Tuan Hj Said.Cuma,Tuan Syeikh tidak begitu ditonjolkan sebagai Syeikh seperti abang-abangnya samada oleh ahli keluarga atau murid-muridnya sendiri.Bentuk karamahnya itu tidak diceritakan di sini tetapi berlaku semasa hayatnya lagi iaitu ketika beliau hampir kembali ke rahmatullah.Saya pada masa itu,amat sangat untuk ke sana menemui beliau tetapi keadaan semasa yang tak mengizinkan sehinggalah dekat hampir setahun baru saya berkesempatan malah bertekad meluangkan masa ke sana.

Sesampai di Seremban seperti biasa saya terus ke kawasan makam atas dasar menghormati Tuan Hj Said seperti mana amalan yang dilakukan oleh Bos saya kalau balik ke Seremban dari mana-mana destinasi yang jauh dan lama,beliau akan ke makam dahulu sebelum balik ke rumah.Jadi saya mengambil iktibar dari amalan dan penghormatan beliau kepada Tuan Hj Said.Namun sebaik sampai ke situ,saya hairan kerana ada pertambahan sebuah makam baru di luar pagar ( masa tu di dalam kawasan pagar sudah penuh )tetapi masih ditempat utama lalu setelah mengambil wudu' saya bertanya kepada orang yang ada kat situ,saya tak ingat samada jamaah atau penjaga makam dan beliau maklumkan yang itu makam Syeikh Hamid..berderau darah saya..ya Allah kenapa aku tak tahu ? kenapa aku tak dimaklumkan ? Menitis air mata deras..maafkanlah Tuan,saya tak faham apa yang Tuan nak sampaikan..sebenarnya inilah yang Tuan nak khabarkan kepada saya rupanya.

( Saya postkan cerita ni tahun 2009,kini tahun 2014.Saya hendak berkongsi dengan anak-anak murid Tuan Syeikh Hamid mengenai karamah beliau sebagai satu penghormatan pada ketinggian kerohanian Tuan,bukan untuk menunjuk-nunjuk atau riak tetapi sebagai pedoman dan iktibar - Pada tahun 1995 ,ketika saya sedang berada dikedai saya, saya seolah-olah didatangi atau dikunjungi Tuan Syeikh Hamid dalam keadaan tersenyum tetapi tidak memakai baju.Subhanallah ! Tubuhnya hanya nampak rangka dan tulang sahaja tetapi bahagian atas dan bawah seperti manusia biasa.Sekejap pemandangan itu hilang.Saya berfikir kenapa,apa sebab ?Langsung tak terlintas itulah perkhabaran tentang pemergiannya.Saya terlonjak-lonjak hati untuk ke Seremban menziarahi beliau tetapi kekangan kerja tidak membolehkan saya berbuat demikian.Saya tak tahu nak kontek siapa untuk bertanya khabar,langsung tidak datang idea.Sehinggalah saya ke sana menziarahi makam Tuan Hj Said baru saya tahu...isyaratnya telah diberi terlebih dahulu..Moga Tuan tergolong dalam kalangan ahlullah dan ilmu yang Tuan ajarkan InsyaAllah memberi manafaat dunia akhirat ).

6 comments:

Assiddiq said...

salam acit.. sape ni? ni ke acit cakap duk seremban tu?

Acitbudi said...

Walaikumussalam wbt,Ini Tuan Guru Acit ; juga Guru pada Ustaz Al Haudhie.

Assiddiq said...

ye la.. yg acit ngan ustaz sembang kat kedai ari tu.. kat seremban tu yek?

Acitbudi said...

yup

Assiddiq said...

Oh.. Takdok gambo clear lagi ke Acit?

Acitbudi said...

Ini gambar lamalah assiddiq,Tuannya pun dah almarhum.Tapi gambar dalam hati ni tetap baru...sentiasa selama-lamanya.