Sunday

Jadual NGAJI harian

Ini adalah bentuk jadual mengaji mengikut juzuk bagi mereka yang mahu menjadikan perkumpulan grup whatsapps atau grup telegram menjadi suatu grup yang memberi faedah ukhrowi daripada menjadikannya grup yang makin menambahkan dosa,umpatan,hasutan,maksiat dan kejian.

Ubah grup anda itu kepada perkara yang lebih baik seperti menubuhkan kumpulan atau individu yang membaca Al-Quran atau bertadarus bersama-sama.

Setiap Individu yang terlibat membaca juzuk masing-masing mengikut permulaan yang diundi contoh misalnya jika ada 33 orang pembaca atau ahli grup. Tiga (3) orang akan membaca juz yang sama tetapi bukan bergilir atau menyambung bacaan rakannya tetapi setiap orang mesti menghabiskan juz masing-masing atau juz yang sama jika berkongsi juzuk sehingga habis.Tidak kiralah ia mengambil masa sehari,du hari atau seminggu mengikut kemampuan masa dan keuzuran bagi wanita.

Jika individu itu diundi bermula dari juzuk 15; maka dia hendaklah menghabiskan bacaan juz tersebut.

Susunan bacaan siapa dulu habis membacanya tidak penting, contohnya orang yang membaca juzuk 29 menjadi orang yang pertama menghabiskan bacaan juzuk itu,maka dia perlu up-date atau tandakan sudah habis bacaannya pada atau disebelah namanya.Kemudian diikutu pembaca juz pertama,maka dia juga perlu up-date status sudah tamat bacaan juzuk pertama pada sebelah namanya,
Begitulah turutannya sehingga kesemua 33 orang itu habis membaca juzuk masing-masing.
Maka orang terakhir yang sekali perlu membaca DOA KHATAM QURAN. Demikian tamatlah pusingan pertama.

Disambung pusingan kedua dan seterusnya sehingga kesemua pembaca menghabiskan bacaan 30 juzuk,maka jadilah ia khatam akhbar dan disarankan membuat sedikit majlis kesyukuran disamping dapat menambahkan keeratan saliturrahim yang sudah sedia terjalin.


Boleh meneruskan bacaan pada juz seterusnya tanpa menunggu pusingan kedua bermula.
Jadikan ia sebagai stok bacaan untuk ud-date lebih cepat.Jangan ditunggu kawan-kawan lain yang lambat seperti kaum wanita yang ada masanya uzur,maka lambat sikitlah habis bacaan bahagiannya itu.

Elok gunakan Quran terjemahan resam Othmani kerana disamping kita membacanya,kita dapat mentadabbur,dapat membetulkan tajwid,dapat memahami tanda-tanda bacaaan yang mana mesti waqaf yang mana wajib berhenti,yang mana boleh sambung (wasal),yang mana dibaca dengan nun kecil dibawah,yang mana tanda habis sesuatu penceritaan baru dirukuk jika dibaca ayatnya dalam solat dan pelbagai-bagai ilmu yang kita dapat.Bukan setakat baca untuk cepat habis atau cepat khatam.

Kalau kita membacanya 5 hingga 7 muka surat selepas subuh begitu juga selepas Isyak,kita akan dapat khatam Al Quran 2 kali dalam masa 3 bulan.Ini lebih baik dari khatam 2 kali dalam masa 30 tahun !

Boleh juga khususkan 1 juzuk 1 minggu bermula Jumaat hingga Jumaat masing-masing habiskan
bacaan juzuk masing-masing.


Ini contohnya juz yang dah baca bertana "green right",yang kosong itu masih belum 
menghabiskan bacaan masing-masing samadaa juz semasa atau juz yang sebelumnya.

Mudahan-mudahan apa yang kita buat ini beroleh keredhaan Allah jua..sentiasa dan selamanya.

No comments: