AL-QURAN AL-KARIM
Al-Quran al-Karim adalah kitab Allah yang kekal abadi,diturunkan
kepada Nabi terakhir Muhammad H dan dengannya Allah mencabar
manusia dan jin untuk mencipta seumpamanya atau sebahagiannya namun tiada yang
sanggup dan mampu melakukannya.
Firman Allah Ta’ala dalam QS : Al-Baqarah 23 :-
وَإِن
كُنتُمۡ فِي رَيۡبٖ مِّمَّا نَزَّلۡنَا عَلَىٰ عَبۡدِنَا فَأۡتُواْ بِسُورَةٖ مِّن
مِّثۡلِهِۦ وَٱدۡعُواْ شُهَدَآءَكُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ
Mafhumnya : “ Dan jika kamu dalam keraguan tentang apa yang
Kami turunkan ( Al-Quran ) kepada hamba Kami ( Muhammad ), maka cubalah buat
dan datangkanlah satu surah ( sahaja ) yang sebanding dengan Al-Quran itu dan
ajaklah penolong-penolong kamu selain Allah,jika betul kamu orang-orang yang
benar “.
Inilah kitab dan perundangan Allah yang diturunkan sebagai
petunjuk kepada hambaNya untuk mencapai kebahagiaan hidup didunia dan
diakhirat.
Ia juga merupakan mukjizat yang paling besar dan hujah yang
kukuh bagi membuktikan keRasulan Baginda Muhammad H pada setiap
masa dan tempat.
Firman Allah Ta’ala dalam QS : Al-Maidah 16 :-
يَهۡدِي
بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضۡوَٰنَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلَٰمِ وَيُخۡرِجُهُم مِّنَ
ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِهِۦ وَيَهۡدِيهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ
Mafhumnya : “ Dengan ( Al-Quran ) itu
Allah menunjukkan jalan keselamatan dan kesejahteraan kepada sesiapa yang
mengikut keredhaanNya dan ( dengannya juga ) Allah mengeluarkan mereka itu dari
gelap gelita ( kufur ) kepada cahaya ( Iman ) yang terang benderang dengan
izinNya dan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus “.
Al-Quran Al-Karim memperkenalkan satu
cara hidup yang sempurna bagi manusia mencakupi berbagai aspek –
ekonomi,pemerintahan,kemasyarakatan dan tatasusila bagi menjamin hak dan
kepentingan manusia.
Firman Allah Ta’ala dalam QS : An-Nahlu 97 :-
مَنۡ
عَمِلَ صَٰلِحٗا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنٞ فَلَنُحۡيِيَنَّهُۥ
حَيَوٰةٗ طَيِّبَةٗۖ وَلَنَجۡزِيَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ
يَعۡمَلُونَ
Mafhumnya
“ Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh baik lelaki maupun perempuan dalam
keadaan beriman,maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang
baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang
lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan “.
Kitab Al-Quran dimuliakan sejak dari
zaman Rasulullah H sehingga kini telah banyak
buku-buku dan artikel mengenainya dari
pelbagai aspek disusun dan ditulis mengikut kesesuaian
kisah-kisahnya,lafaznya,hakikat dan majaznya.Ia
bertujuan untuk memelihara Kitab Allah malah sudah sedia dijamin oleh Allah
sendiri.
Firman Allah Ta’ala dalam QS : Al-Hijr 9 :-
إِنَّا
نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّكۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ
Mafhumnya “
Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al Quran, dan sesungguhnya Kami
benar-benar memeliharanya “.
Definisi
Al-Quran
Dari sudut
bahasa لُغَةً اِصْطِلاَحًا–
Perkataan Al-Quran itu berasal dari akar kata :
- قَرَأَ - يَقْرَأُ قَراَءَهُ قُرْآنًا - ( bermaksud Bacaan ).
Lafaz
Al-Quran adalah kata terbitan yang sama timbangan ( وَزْنٌ
) dengan perkataan al-Ghufran / Pengampunan ( اَلْغُفْرَنُ
) dan al-syukran (اَلشُّكْرَانُ )
Dari segi istilah : Kalam
Allah yang bermukjizat diturunkan ke atas penyudah para Nabi dan Rasul dengan
perantaraan Malaikat Jibrail a.s , termaktub dalam mushaf dan disampaikan
secara mutawattir,membacanya menjadi ibadah,dimulai dengan Surah Al-Fatihah dan
diakhiri dengan Surah An-Nas.
Keutamaan Al-Quran
Banyak dalil-dalil tentang mengenai
kelebihan dan keutamaan Al-Quran.Ada dalil-dalil mengenai
belajar,mengajar,membaca dan menghafalnya malah dituntut untuk memberi
perhatian kepada bacaannya.
a.
Ayat-ayat mengenai
kelebihannya
Firman Allah Ta’ala dalam QS : Al-Fatir 29 :-
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَتۡلُونَ كِتَٰبَ ٱللَّهِ
وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِيَةٗ
يَرۡجُونَ تِجَٰرَةٗ لَّن تَبُورَ
Mafhumnya “
Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan mendirikan solat
dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka
dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang
tidak akan merugi”.
Firman Allah Ta’ala
dalam QS : Al-A’raf 204 :-
وَإِذَا
قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُواْ لَهُۥ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ
Mafhumnya “
Dan apabila dibacakan Al Quran, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah
dengan tenang agar kamu mendapat rahmat “.
Firman Allah Ta’ala dalam QS :
Muhammad 24 :-
أَفَلَا
يَتَدَبَّرُونَ ٱلۡقُرۡءَانَ أَمۡ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقۡفَالُهَآ
Mafhumnya
-Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran ataukah hati mereka terkunci?
b.
Hadis-hadis
tentang keutamaan Al-Quran
HR Bukhari
– Sabda RasulullahH :-
Sebaik-baik kamu orang yang mempelajari Al-Quran dan mengajarnya.
HR Al-Tirmizi
- Sabda RasulullahH :- Yang
mulia diantara umatku adalah pembawa
( penghafaz
) Al-Quran.
HR
Al-Tirmizi - Sabda RasulullahH :- Bacalah
kamu Al-Quran, kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat nanti
sebagai pemberi syafaat kepada tuannya ( pembacanya ).
Tiga
rangkuman amalan yang dituntut untuk dibuat yakni menghafal Al-Quran,tadabbur
dan mengamalkan kandungannya seperti mana kata Imam Ibn Taimiyyah r.h :
“
Barangsiapa yang tidak membaca al-Quran,maka sesungguhnya dia telah meninggalkannya.Sesiapa
yang membaca al-Quran dan tidak memerhatikannya makna-maknanya,maka dia juga
telah meninggalkannya dan sesiapa yang membacanya serta memerhatikan
makna-maknanya tetapi tidak mengamalkan isi kandungannya, maka sesungguhnya dia
telah meninggalkannya “.
Sandaran
pandangan Ibn Taimiyyah r.h ini pada Firman Allah dalam QS : Al-Furqan 30 :-
وَقَالَ
ٱلرَّسُولُ يَٰرَبِّ إِنَّ قَوۡمِي ٱتَّخَذُواْ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ مَهۡجُورٗا
Mafhumnya
“Berkatalah Rasul ( Muhammad ): " Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku
menjadikan Al Quran itu sesuatu yang tidak diacuhkan ".
Nama-nama
dan sifat-sifat Al-Quran
Semua
nama-nama ini menunjukkan sifat kemuliaan dan ketinggian kedudukannya.
1.
Al-Quran 2. Al-Kitab 3. Al-Furqan 4. Al-Zikr 5. Al-Tanzil
Nama
Al-Quran dan Al-Kitablah banyak digunakan. Dr
Muhammad Abdullah Darraz berkata :
“ Sesuai
dengan namanya Al-Quran kerana ia sesuatu yang dibaca dengan lidah, sebagaimana
sesuai dinamakannya Al-Kitab kerana ia dicatat dengan tulisan.Jadi kedua-dua
nama tersebut sesuai dengan makna yang nyata “.
Sifat-sifat
Al-Quran
1. Nur ( Cahaya
) 2. Hudan ( Petunjuk ) 3. Syifa’ ( Penyembuh ) 4. Rahmat ( Rahmat )
5. Mau’izah (
Pengajaran ) 6. Mubarak ( Yang diberkati ) 7. Mubin ( Yang Menerangkan )
8. Busyra ( Berita
Gembira ) 9. Aziz ( Yang Mulia ) 10. Majid ( Yang Mulia )
11. Basyir ( Yang membawa berita gembira ) 12. Nazir ( Yang membawa peringatan )
Perbezaan
antara AL-QURAN , HADIS AL-NABAWI DAN HADIS AL-QUDSI
Takrif
Hadis : ertinya baru اَلْحَدِيْثُ, lawannya Al-Qadim اَلْقَدِيْمُ bererti lama.
Maksud lama disini
adalah Kitab Allah.Sementara baru pula ialah apa-apa yang
disandarkan kepada Baginda Nabi H.
Perkataan Al-Hadith juga bererti kisah atau perkhabaran
seperti mana Firman Allah dalam
QS : An-Naziat 15 :-
هَلۡ
أَتَىٰكَ حَدِيثُ مُوسَىٰٓ
Mafhumnya “
Sudah sampaikah kepadamu (ya Muhammad) kisah Musa “.
Firman Allah dalam QS : Al-Anbiya’ 2 :-
مَا
يَأۡتِيهِم مِّن ذِكۡرٖ مِّن رَّبِّهِم مُّحۡدَثٍ إِلَّا ٱسۡتَمَعُوهُ وَهُمۡ
يَلۡعَبُونَ
Mafhumnya
“Tidak datang kepada mereka suatu ayat Al Quran pun yang baru (di-turunkan)
dari Tuhan mereka, melainkan mereka mendengarnya, sedang mereka bermain-main “
Firman Allah dalam QS : Al- Kahfi 6 :-
فَلَعَلَّكَ
بَٰخِعٞ نَّفۡسَكَ عَلَىٰٓ ءَاثَٰرِهِمۡ إِن لَّمۡ يُؤۡمِنُواْ بِهَٰذَا
ٱلۡحَدِيثِ أَسَفًا
Mafhumnya “
Maka (apakah) barangkali kamu akan membunuh dirimu karena bersedih hati setelah
mereka berpaling, sekiranya mereka tidak beriman kepada keterangan ini
(Al-Quran) “.
Dari segi
istilahnya :
Sesuatu
yang disandarkan kepada Baginda Nabi H samada perkataan,perbuatan,
pengakuan
maupun sifat-sifat kejadiannya.
Pendapat
Jumhur Ulama’ : Apa-apa yang disandarkan kepada sahabat dan tabi’i.
Termasuklah
apa-apa yang diangkat kepada Baginda Nabi H yang dinamakan Al-Hadith al-Marfu’ ( yang diangkat ).
Apa-apa
yang disandarkan kepada sahabat Baginda H dinamakan Al-Hadith al-Maqtu’ ( yang terhenti ).
CONTOH
AL-HADITH AL-NABAWI
Dari segi
perkataannya :
Sabda
Baginda Nabi H :
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ
بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَانَوَى.
Maksudnya :”
Sesungguhnya segala amalan itu berdasarkan niatnya dan sesungguhnya bagi
tiap-tiap seorang itu mengikut apa yang diniatkannya “ HR Bukhari dan Muslim
daripada Umar al-Khattab.
Dari segi
perbuatannya
Baginda
Nabi H
mengajar
para sahabat mengerjakan solat dengan menyuruh mereka memerhatikan bagaimana ia
harus dilakukan.
Sabda
Baginda Nabi H :
وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُوْنِي
أُصَلِّي
Maksudnya : “
Solatlah kamu seperti mana kamu lihat aku solat “.
Begitu juga
kaedah mengerjakan haji, Baginda Nabi H
menyuruh
mereka memerhatikannya.
Dari segi pengakuannya
Maksudnya, apa yang diakui oleh
Rasulullah r terhadap
sesuatu perkara yang diketahuinya daripada salah seorang dari sahabat Baginda r samada
perkataan maupun perbuatannya,baik yang berlaku dihadapan Baginda r sendiri maupun terjadi dibelakangnya
kemudian disampaikan kepada Baginda r.
Ada 2 bentuk
pengakuan yang dikira sebagai Hadith
Pertama : Pengakuan
Baginda r secara terus terang ; seperti dalam kisah musafir dua orang sahabat
yang bertayamum kerana ketiadaan air dan kemudian baru bertemu air untuk
berwudhu’.
Kedua : Pengakuan
Rasulullah r secara diam tanpa menampakkan tanda-tanda bantahan.Contohnya kisah
Khalid Al-Walid memakan daging dhab dihadapan Baginda r .
Dari segi sifat kejadiannya
Saiyyidina Ali kwh meriwayatkann bahawa Baginda r seorang yang tidak tinggi tidak rendah,tebal dua telapak tangan dan
kakinya,kepala dan sendi-sendinya besar,berbulu halus di dada hingga ke
pusat.Apabila Baginda r berjalan kelihatan condong ke hadapan.
Takrif Al-Hadith Al-Qudsi
Dari segi bahasa
Perkataan al-Qudsi dinisbahkan kepada al-Quds.Dari segi bahasa al-Quds
bererti penyucian
( tanzih ) dan pembersihan (
Thohir ).
Al-Hadith Qudsi adalah sesuatu yang disandarkan oleh Nabi r kepada Allah SWT dengan cara meriwayatkan bahawa sesuatu yang disampaikannya
itu adalah sebahagian daripada Kalam Allah.
Rasulullah r sebagai periwayat Kalam Allah dengan lafaz
Baginda r sendiri.
Contoh Hadith Qudsi
عن ابي هريرة انّ رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :
. قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ :
إِذا أَحَبَّ عَبْدِي لِقَائي ، أَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ ، وإِذا
كَرِهَ لِقَائي ، كَرِهْتُ لِقَاءَهُ
Maksudnya :
Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah r bersabda : Berfirman Allah Azza wa Jalla : “ Apabila hambaKu suka
menemuiKu nescaya Aku suka menemuinya dan apabila ia benci menemuiKu nescaya
Aku juga benci menemuinya “.
Perbezaan
Al-Quran dan Hadith Qudsi
1.
Al-Quran
adalah Kalam Allah yang diwahyukan dengan lafaz daripada Allah sendiri.Ia
bersifat mencabar Bangsa Arab dengan kemukjizatannya untuk mencipta satu surah
yang serupa.
Hadith Qudsi tidak berlaku cabaran dan mukjizat seperti itu.
2.
Al-Quran
Al-Karim dinisbahkan kepada Allah SWT, dimulakan dengan kata Berfirman Allah
Ta’ala.
Hadith Qudsi adalah riwayat yang disandarkan kepada Allah Ta’ala ,
dimulakan dengan kata Bersabda Rasulullah r .
3.
Al-Quran
datang dengan lafaz dan maknanya sekali.
Hadith Qudsi hanya maknanya daripada Allah Ta’ala sementara lafaznya
dari Rasulullah r .
4.
Al-Quran ; membacanya
menjadi ibadah.
Hadith Qudsi
; walaupun Kalam Allah namun ia tidak dibacakan dalam solat namun diberikan
pahala secara umum bagi mereka yang membacanya.
BAB 2
: ULUM AL-QURAN
Pengertian Ulum Al-Quran
Tersusun dari 2 perkataan iaitu Ulum dan Al-Quran.
Lafaz Ulum adalah kata jama’ daripada perkataan ‘ilm. Jadi,Ulum
bererti ilmu-ilmu.
Al-Quran pula
ditakrifkan sebagai Kalam Allah yang bermukjizat diturunkan kepada Nabi
Muhammad r
,ditulis dalam mushaf,dinukilkan secara mutawattir dan membacanya menjadi satu
ibadah.
Lima (5)
Ciri Utama Al-Quran
1.Bermujizat 2. Diturunkan kepada Baginda Nabi r 3. Ditulis dalam mushaf
4. Dinukilkan
secara mutawattir 5. Membacanya dikira
ibadah.
Apabila
perkataan ULUM disandarkan kepada AL-QURAN menjadi Ulum al-Quran,ia bermaksud
semua ilmu yang digunakan untuk memahami al-Quran termasuk Ilmu Tafsir,Qiraat,rasm
Othmani,’Ijaz al-quran,Asbabun Nuzul,Nasikh dan Mansukh,Irab al-Quran,Gharib
al-Quran dan sebagainya.
Ulum
Al-quran sebagai satu Ilmu
Ulum AL-Quran
adalah kajian-kajian yng berkaitan dengan Al-Quran al-Karim dari aspek-aspek
penurunan,penyusunan,pengumpulan,penulisan,pembacaan,pentafsiran,kemukjizatan,Nasikh
dan Mansukh,sebarang usaha untuk menolak keraguan terhadapnya dan sebagainya.
Tujuan
kajian-kajian ini adalah untok memahami Kalam Allah berdasarkan apa yang
diterangkan dan dijelaskan oleh Rasulullah r
dan apa yang ditafsirkan oleh sahabat dan tabi’in disamping mengetahui kaedah
pendekatan para Mufassirin.
Topik
Ulum Al-Quran
Topik
perbincangaan Ulum Al-Quran adalah dari segi aspek Takrif Al-Quran itu.
Topik
perbincangan setiap aspek Al-Quran itu adalah dari aspeknya tertentu seperti
Qiraat,topik perbincangan dari aspek lafaz dan cara menyebutnya.Ilmu Tafsir
pula perbincangannya dari aspek huraian dan pengertiannya.
Sejarah
Ulum Al-Quran
Al-Quran yang
diturunkan kepada Rasulullah r
dibacakan kepada para sahabat r.a sehingga mereka mengetahui dan memahami
rahsia-rahsia Al-Quran dan ilmu-ilmu berkaitan dengannya tetapi mereka tidak
menulisnya atas beberapa sebab seperti berikut :
1.
Bangsa Arab mempunyai
ketajaman fikiran dan kuat ingatan secara semulajadi.
2.
Pada masa itu,mereka
dilarang menulis sesuatu selain dari Al-Quran.
3.
Ketiadaan bahan-bahan untuk
menulis atau terhad hanya atas pelepah-pelepah tamar,tulang atau kulit binatang
sahaja.
4.
Mereka sudah menganggap
Al-Quran adalah sumber kebahgiaan mereka diduniaa dan diakhirat.
Ini menjadikan
mereka bersungguh-sungguh dalam mempelajari,mengkaji,memahami dan
menyebarkannya kepada seluruh umat Islam.
Pada Kurun
Hijrah,barulah bermula usaha penulisan berhubung dengan Ulum Al-Quran ini.
Diperingkat awalnya,hanya topik-topik tertentu sahaja ditulis seperti :
a.
Al-Nasikh wa Al-Mansukh –
oleh Qatadah bin Da’amah al-Sudusi ( m 118H ).
b.
Majaz Al-Quran – o;eh Abu
Ubaydah bin Ma’mar bin al-Muthanna ( m 209 H ).
c.
Asbab al-Nuzul – oleh Ali
bin al-Madini ( m 234 H ) juga Guru kepada Imam Bukhori.
Juga oleh
Al-Wahid al-Nisaburi ( m 468 H ).
d.
Ta’wil Musykil Al-Quran –
oleh Ibn Qutaybah al-Dinawari ( m 276 H ).
e.
Gharib al-Quran – oleh Abu
Bakar al-Sijistani ( m 330 H ).
Mulai Kurun ke
6 Hijrah barulah Ulum Al-Quran ditulis dalam bentuk sebuah buku. Antara
kitab-kitab yang masyhur ialah :
1.
Funun al-Afnan fi Ulum
al-Quran / Al-Mujtaba fi Ulum Tata’allaq bi al-Quran – oleh Abu Al-Farj bin
al-Jawzi ( m 597 H ).
2.
Jamal al-quraa’ – oleh
‘Alam al-Din al-Sakhawi ( m 641 H )
Dua orang
tokoh dalam bidang Ulum Al-Quran yang kitab mereka terkenal hingga kini ialah
Imam al-Zarkasyi dan Imam as-Sayuthi.
Buku-Buku
Ulum Al-Quran pada zaman kini
Selepas usaha
penulisan oleh Imam as-Sayuthi,ia terhenti sekian lama sehingga kurun ke 12
Hijrah apabila Syeikh Waliyullah al-Dahlawi ( m 1176 H ) menulis semula dalam
Kitab “ Al-Fawz al-Kabir fi Usul al-Tafsir “
Kemudian dalam
Kurun ke 14 Hijrah,Al-Syeikh Tahir al-Jazza’iri menulisnya dalam Kitab
Al-Tibyan li Ba’d al-Mabahith al-Muta’alliqah bi al-Quran ‘ala Tariq al-Itqan.
Diikuti dengan
kitab-kitab lain seperti Ijaz al-Quran wa al-Balaghah al-Nabawiyyah oleh
Mustafa Sadiq al-Rifaie , Al-Naba’ al-‘Azim oleh Dr Muhammad Abd Allah Daraz
dan beberapa kitab lain lagi.
Timbul pula
isu terjemahan al-Quran ini dibolehkan atau tidak. Para Ulama’ ada 2 pandangan
; mengharuskan dan ada yang mengharamkan.Maka lahirlah beberapa kajian
berkenaan isu ini.
Syeikh Mustafa
al-Maraghi menulis dalam Kitab Tarjamah al-Quran al-Karim wa Ahkammahu
sependapat bersama-sama ulama’ yang lain bahawa Al-Quran harus
diterjemahkan.Pendapat ini disokong oleh Muhammad Farid Wajdi yang menulis
kitab berjudul Al-Adilah al-Ilmiyyah ‘ala Jawaz Tarjamah Ma’ani al-Quran
al-Karim ila al-Lughat al-Ajnabiyyah.
Golongan
penentang pandangan ini terdiri dari Syeikh Mustafa Sabri,bekas Syeikul Islam
Turki melalui Kitabnya , Masaalah Tarjamah Al-Quran,Syeikh Muhammad Sulaiman dan
Syeikh Muhammad Mustafa al-Syatir dengan kitab masing-masing.
Penurunan
al-Quran ( Nuzul Al-Quran )
Perbahasan
yang penting dalam Ulum al-Quran kerana ia asas keimanan kepada Al-Quran dan
asas membenarkan Kerasulan Muhammad r
malah ia merupakan pangkal segala perbahasan dalam Ulum Al-Quran.
Pengertian
Penurunan Al-Quran
Al-Imam Badr
al-Din al-Zarkasyi ( M 794 H ) dalam Kitabnya Al-Burhan fi Ulum al-Quran
menyebut sepakat ulama; mengatakan Kalam Allah itu diturunkan,Cuma mereka
berbeza pandangan mengenai makna dan pengertiannya.
Sebahagiannya
berpendapat,penurunannya bererti menzahirkan.Sementara yang lain mengatakan
bahawa “Allah Ta’ala memahamkan KalamNya kepada Jibrail a.s serta mengajarnya
membaca al-Quran dilangit kemudian membawanya turun ke bumi.
Rasulullah r
menerima wahyu al-Quran melalui salah satu daripada 2 cara berikut :
a.
Samaada Rasulullah r
bertukar rupa kepada Malaikat kemudian menerima wahyu daripadanya atau
b.
Samada Malaikat bertukar
rupa menjadi manusia kemudiaan Rasulullah r
mengambil Al-Quran daripadanya.
Tempoh
masa penurunan al-Quran
Tempoh masa
Rasulullah r
tinggal di Mekah adalah 13 tahun dan di Madinah 10 tahun.Tempoh masa turun
wahyu adalah selama 23 tahun.
Cara
penurunan al-Quran
Asas
perbincangan,rujuk Firman Allah :
شَهۡرُ
رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلۡقُرۡءَانُ
Mafhumnya : Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan
(permulaan) Al Quran.
QS : Al-Baqarah 185
FirmanNya lagi
: QS Al-Qadr ayat 1
إِنَّآ
أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ
Mafhumnya “ Sesungguhnya Kami
telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan.
Pendapat Ulama; cara turunnya Al-Quran
Pertama : Al-Quran
diturunkan ke langit dunia sekaligus pada malam al-Qadr,kemudian turun pula
secara beransur-ansur dalam tempoh 23 atau 25 tahun berdasarkan perbezaan
pendapat tempoh masa Rasulullahr berada di Mekah selepas
menjadi Rasul.
Kedua : Pendapat ia diturunkan ke langit dunia
pada 20 malam al-Qadr dalam masa 20 tahun atau 23 malam al-Qadr dalam masa 23
tahun atau 25 malam al-Qadr dalam masa 25 tahun.Pada setipa malam
al-Qadr itu ditentukan Allah berapa banyak ayat yang akan diturunkan
sepanjang tahun itu,kemudian selepas iitu diturunkan kepada Rasulullah r secara beransur-ansur bagi setiap tahunnya.
Ketiga : Pendapat
al-Asya’bi bahawa ia diturunkan pada malam al-Qadr kemudian diturunkan selepas
itu secara beransur-ansur pada waktu tertentu
Daripada ketiga-tiga pandangan itu,pandangan pertamalah yang paling
sahih dan masyhur yang menjadi pegangan sebahagian besar ulama’.
Pendapat ini disokong oleh sebuah hadith HR Al-Hakim dalam
Mustadraknya daripada Ibn Abbas r.a,katanya yang bermaksud:
Maksudnya : Diturunkan Al-Quran itu sekali gus ke langit dunia pada
malam al-Qadr,kemudian setelah itu diturunkan dalam masa 20 tahun.
Rahsia Penurunan Al-Quran sekali gus
Al-Quran diturunkan pada 2 peringkat yaitu peringkat pertama, turunnya
sekali gus pada Malam al-Qadr ke Bait al-Izzah di langit dunia. Peringkat
kedua,turunnya dari langit dunia ke bumi secara beransur-ansur selama 23 tahun.
Rahsianya penurunan sekali gus ini adalah :
a. Tanda Keagongan dan Kebesaran Al-Quran itu sendiri.
b. Tanda kemuliaan dan ketinggian orang yang diturunkan kepadanya
iaitu Rasulullah r .
c. Memberi hebahan kepada penduduk langit bahawa Al-Quran adalah kitab
terakhir yang diturunkan.
Berdasarkan Keagongan dan Kemuliaan Al-Quran ini,tempatnya dilangit
dunia dinamakan Bait al-‘Izzah ( tempat yang mulia ).
Penurunannya secara beransur-ansur
Firman Allah dalam QS : As-Shu’ara’ 192-195
وَإِنَّهُۥ
لَتَنزِيلُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلۡأَمِينُ عَلَىٰ قَلۡبِكَ
لِتَكُونَ مِنَ ٱلۡمُنذِرِينَ بِلِسَانٍ عَرَبِيّٖ مُّبِينٖ
Mafhumnya : Dan sesungguhnya Al
Quran ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta alam
# dia dibawa turun oleh Ar-Ruh Al-Amin (Jibril) #ke dalam hatimu (Muhammad) agar kamu menjadi salah seorang di antara
orang-orang yang memberi peringatan# dengan bahasa Arab yang jelas.
Firman Allah dalam QS : An-Nahlu 102
قُلۡ
نَزَّلَهُۥ رُوحُ ٱلۡقُدُسِ مِن رَّبِّكَ بِٱلۡحَقِّ لِيُثَبِّتَ ٱلَّذِينَ
ءَامَنُواْ وَهُدٗى وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُسۡلِمِينَ
Mafhumnya: Katakanlah: "Ruhul Qudus (Jibril) menurunkan Al Quran
itu dari Tuhanmu dengan benar, untuk meneguhkan (hati) orang-orang yang telah
beriman, dan menjadi petunjuk serta kabar gembira bagi orang-orang Islam".
Ayat-ayat Al-Quran diatas membuktikan bahawa Al-Quran Al-Karim adalah
Kalam Allah dengan lafaz-lafaznya dalam Bahasa Arab dan dibawa turun oleh
Jibrail a.s kepada Rasulullah r .
Penurunan ini bukanlah penurunan pertama ke langit dunia akan tetapi
maksudnya secara beransur-ansur pada masa-masa tertentu.
Penggunaan lafaz yang bermaksud turun dalam ayat-ayat diatas,lafaz
TANZIL تَنْزِيْلُ digunakan Allah SWT dan
bukan Inzal. Lafaz tanzil menunjukkan yang diturunkan secara
berperingkat-peringkat manakala lafaz Inzal adalah bermaksud lebih umum.
Firman Allah dalam QS : Al-Isra’ 106
وَقُرۡءَانٗا
فَرَقۡنَٰهُ لِتَقۡرَأَهُۥ عَلَى ٱلنَّاسِ عَلَىٰ مُكۡثٖ وَنَزَّلۡنَٰهُ تَنزِيلٗا
Mafhumnya : Dan Al Quran Kami
bahagi-bahagikan ia supaya engkau membacakannya kepada manusia dengan lambat
tenang dan Kami menurunkannya beransur-ansur.
Rahsia dan hikmah penurunan Al-Quran secara beransur-ansur
a.
Meneguh dan
menguatkan hati Baginda Nabi r .
Apabila setiap kali menghadapi cabaran,akan turun wahyu baru
membuatkan Baginda r rasa
gembira,lapang dada dan tenang hatinya.Malah merasakan sentiasa dalam perhatian
dan perlindungan Allah Azza wa Jalla.
Kisah-kisah Nabi dan rasul terdahulu yang diceritakan dalam wahyu
dapat meringankan penderitaan Baginda Nabi r dalam menghadapi peperangan dan ancaman musuh.
Firman Allah dalam QS : Hud 120
وَكُلّٗا
نَّقُصُّ عَلَيۡكَ مِنۡ أَنۢبَآءِ ٱلرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِۦ فُؤَادَكَۚ
Mafhumnya : Dan semua kisah
dari rasul-rasul Kami ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami
teguhkan hatimu;
Proses pemeringkatan dalam pendidikan umat dengan ilmu dan amal
Penurunan Al-Quran secara beransur-ansur memudahkan proses penghafazan
ayat-ayatnya bagi Bangsa Arab yang tidak pandai menulis dan membaca.
Memberi cukup ruang kepada orang yang baru memeluk Islam untuk
membuang amalan kurafat dan kepercayaan karut.
Seiring dan selaras dengan peristiwa yang berlaku
Penurunan ayat-ayat yang berkaitan dengan peristiwa yang berlaku dapat
dilihat dalam 2 bentuk.
a.
Sebagai
jawapan kepada soalan-soalan yang dikemukakan kepada Rasulullah r .
Contohnya : Firman Allah dalam QS : Al-Baqarah 219
۞يَسَۡٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡخَمۡرِ وَٱلۡمَيۡسِرِۖ قُلۡ فِيهِمَآ إِثۡمٞ
كَبِيرٞ وَمَنَٰفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثۡمُهُمَآ أَكۡبَرُ مِن نَّفۡعِهِمَاۗ وَيَسَۡٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَۖ قُلِ ٱلۡعَفۡوَۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ
ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلۡأٓيَٰتِ لَعَلَّكُمۡ تَتَفَكَّرُونَ
Mafhumnya : Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi.
Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat
bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya". Dan
mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: "Yang lebih
dari keperluan". Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu
supaya kamu berfikir,
b.
Menjelaskan
permasaalahan dan peristiwa yang baru terjadi serta menjelaskan hukum-hukumnya.
Contohnya, peristiwa Qissah Al-Ifk yaitu kisah tuduhan dusta
terhadap Sayyidatina Aishah r.a. Enam belas (16) ayat dalam Surah an-Nur
11-26 diturunkan sebagai pengajaran kepada umat Islam.
c.
Menegur dan
membetulkan kesilapan Umat Islam
Firman Allah dalam QS :
At-Taubah 25-27
لَقَدۡ
نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٖ وَيَوۡمَ حُنَيۡنٍ إِذۡ
أَعۡجَبَتۡكُمۡ كَثۡرَتُكُمۡ فَلَمۡ تُغۡنِ عَنكُمۡ شَيۡٔٗا وَضَاقَتۡ عَلَيۡكُمُ ٱلۡأَرۡضُ بِمَا رَحُبَتۡ ثُمَّ
وَلَّيۡتُم مُّدۡبِرِينَ ثُمَّ أَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ
وَعَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودٗا لَّمۡ تَرَوۡهَا وَعَذَّبَ ٱلَّذِينَ
كَفَرُواْۚ وَذَٰلِكَ جَزَآءُ ٱلۡكَٰفِرِينَ ثُمَّ يَتُوبُ ٱللَّهُ مِنۢ بَعۡدِ
ذَٰلِكَ عَلَىٰ مَن يَشَآءُۗ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيمٞ
Mafhumnya : Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin)
di medan peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, yaitu
diwaktu kamu menjadi congkak karena banyaknya jumlah(mu), maka jumlah yang
banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu
telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari kebelakang dengan
bercerai-berai.
# Kemudian
Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang
beriman, dan Allah menurunkan bala tentara yang kamu tiada melihatnya, dan
Allah menimpakan bencana kepada orang-orang yang kafir, dan demikianlah
pembalasan kepada orang-orang yang kafir.
# Sesudah itu
Allah menerima taubat dari orang-orang yang dikehendaki-Nya. Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.
Ayat diatas merupakan teguran Allah kepada tentera Muslimin yang
bangga dan sombong kerana mempunyai bilangan yang ramai tetapi mengalamai
kekalahan dalam peperangan tersebut.Kejayaan tidak akan dicapai tanpa bantuan
dan pertolongan dari Allah.
d.
Membongkar
rahsia para munafik.
Ayat-ayat Al-Quran menerangkan niat dan perancangan jahat mereka
kepada Baginda Nabi r dan Umat
Islam.Ia bertujuan supaya mereka lebih berhati-hati menghadapi golongan ini.
QS: Al-Baqarah 8-20 menerangkan mengenai golongan munafik ini.
e.
Membuktikan
bahawa sumber Al-Quran adalah daripada Allah SWT.
Penurunannya secara beransur-ansur,susunan bahasa yang indah,pemilihan
kata-kata yang kemas,perkaitan ayat-ayat dan maksudnya yang bermukjizat adalah
diluar batas kemampuan manusia untuk menciptanya menjadi bukti yang kuat bahawa
Al-Quran seluruhnya datang dari Allah Azza wa Jalla dan bukannya ciptaan
Muhammad r .
Ayat-ayat yang mula dan
terakhir diturunkan.
Aspek tinjauan adalah pada
ayat-ayat yang mula diturunkan berdasarkan sesuatu isu tertentu dan yang terakhir
diturunkan mengenai isu tersebut.
Faedah-faedahnya
1.
Dapat mengetahui yang mana
nasikh ( hapuskan hukum terdahulu,guna pakai hukum yang
terakhir ) dan yang mana mansukh ( hukum awal
yang dihapuskan atau ditiadakan ) ketika berlaku pertentangan atau
perselisihan.Apabila tidak dapat disatukan diantara beberapa riwayat,maka hukum
yang kemudian itu sebagai nasakh yang terdahulu.
2.
Mengetahui metodologi (
kaedah dan prinsip ) Al-Quran dalam menentukan hukum dan proses
pemeringkatannya selari dengan fitrah manusia.
3.
Membuktikan keperihatinan
kita terhadap Al-Quran sehingga kita dapat mengetahui ayat yang awal dan ayat
yang akhir diturunkan.
Ada 4
pandangan ayat-ayat yang mula-mula diturunkan.
Ayat yang mula-mula diturunkan adalah Firman Allah Ta’ala :
ٱقۡرَأۡ
بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِي خَلَقَ
Berdasarkan HR Bukahari,Muslim dan lainnya dari Sayyidatina Aisyah r.a
–
Permulaan wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah r adalah mimpi yang benar.Didalam mimpi itu Baginda r hanya melihat seperti secerah cahaya subuh kemudian Baginda r pun pergi mengasingkan diri ( berkhalwah ) di Gua Hira’.Baginda r beribadah untuk beberapa malam
dengan membawa bekalan.
Baginda r akan balik
semula ke rumah apabila sudah kehabisan bekalan.Sehingalah suatu hari,Malaikat
Jibrail datang seraya berkata,’ Bacalah ! ‘. Sabda Baginda r ,’ Lalu aku menjawab – ‘Sesungguhnya aku tidak pandai membaca’.Lalu
malaikat memegang dan mendakapku sehingga aku merasa seperti lemas kemudian dia
melepaskan aku semula.Kemudian dia berkata lagi,’Bacalah !’ . Aku tetap
menjawab,’Aku tidak pandai membaca’.Ia mendakapku buat kali ketiga sehingga aku
merasa payah,kemudian ia melepaskan ku lalu ia (malaikat) membaca :
ٱقۡرَأۡ
بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِي خَلَقَ
hingga كَلَّا لَا تُطِعۡهُ وَٱسۡجُدۡۤ وَٱقۡتَرِب۩
kemudian Baginda r
pulang kepada Khadijah dengan hati yang penoh debaran dan gementar.
Ayat yang mula diturunkan adalah Firman Allah Ta’ala :
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلۡمُدَّثِّرُ
Ini berdasarkan sebuah hadith HR Bukhari dan Muslim daripada Abu
Salamah bin Abdul Rahman bin Auf bahawa katanya :
Aku bertanya Jabir bin Abdullah, ‘yang mana satukah ayat al-Quran
diturunkan dahulu ?. Jawabnya :
.Lalu jawabnya,’:
ٱقۡرَأۡ
بِٱسۡمِ رَبِّكَ lantas kataku,atauيَٰٓأَيُّهَا ٱلۡمُدَّثِّرُ
‘Aku
khabarkan kamu apa yang dikhabarkan kami oleh Rasulullah r , Baginda r bersabda,’
Sewaktu aku
berada didalam Gua Hira’,setelah selesai urusanku, aku pun keluar menuruni
lembah.Tiba-tiba aku diseru oleh suatu suara ; lalu aku melihat ke depan,belakang,kiri
dan kananku kemudian aku memandang ke langit, tiba-tiba ternampak dia iaitu
Jibrail,lantas hatiku gementar ketakutan.Dengan sserta merta aku mendatangi
Khadijah kemudian minta diselimutkan lalu dia menyelimutkan aku,kemudian
turunlah ayat :
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلۡمُدَّثِّرُ قُمۡ فَأَنذِرۡ
Ayat yang mula diturunkan adalah Surah Al-Fatihah.Pandangan ini mungkin ayat
yang diturunkan dalam bentuk surah yang lengkap.
Ayat yang mula diturunkan adalah Basmalah:
kerana Basmalah diturunkan pada
permulaan setiap surah.بِسۡمِ
ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Kesimpulan :
a.
Ayat-ayat yang mula-mula sekali
diturunkan secara umumnya adalah 5 ayat permulaan Surah Al-Alaq.
b.
Ayat yang mula-mula diturunkan dalam
bentuk perintah menyampaikan risalah adalah
يَٰٓأَيُّهَا ٱلۡمُدَّثِّر .
c.
Ayat yang mula-mula diturunkan dalam
bentuk sebuah surah adalah Surah Al-Fatihah.
d.
Ayat Basmallah memang menjadi
kebiasaan diturunkan pada setiap permulaan surah kecuali surah
At-Taubah.Jadi,ia diturunkan pada permulaan Surah Al-Alaq,maka tidak boleh
dikira permulaan itu sebagai satu ayat yang berasingan.
Ayat-ayat yang terakhir diturunkan.
Ayat berkenaan riba, Firman Allah Ta’ala : ( Al-Baqarah : 278
)
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ ٱلرِّبَوٰٓاْ
إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ
Mafhumnya : Hai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika
kamu orang-orang yang beriman.
Firman Allah Ta’ala : ( Al-Baqarah : 281 )
وَٱتَّقُواْ
يَوۡمٗا تُرۡجَعُونَ فِيهِ إِلَى ٱللَّهِۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفۡسٖ مَّا
كَسَبَتۡ وَهُمۡ لَا يُظۡلَمُونَ
Mafhumnya : Dan peliharalah dirimu dari
(azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan
kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap
apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya
(dirugikan).
Ayat berkenaan hutang , Firman Allah Ta’ala :
(
Al-Baqarah : 282 )
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيۡنٍ إِلَىٰٓ أَجَلٖ مُّسَمّٗى
فَٱكۡتُبُوهُۚ
Mafhumnya : Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu
bermu'amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu
menuliskannya.
Ayat berkenaan Kalalah ( iaitu seseorang yang tidak
meninggalkan ayah dan anak ) , Firman Allah Ta’ala : ( An-Nisa’ : 176 )
يَسۡتَفۡتُونَكَ
قُلِ ٱللَّهُ يُفۡتِيكُمۡ فِي ٱلۡكَلَٰلَةِۚ
Mafhumnya : Mereka meminta fatwa kepadamu (tentang
kalalah). Katakanlah: "Allah memberi fatwa kepadamu tentang kalalah itu.
Firman Allah Ta’ala : ( At-Taubah :
128-129 )
لَقَدۡ
جَآءَكُمۡ رَسُولٞ مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ عَزِيزٌ عَلَيۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِيصٌ
عَلَيۡكُم بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَءُوفٞ رَّحِيمٞ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُلۡ حَسۡبِيَ
ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ عَلَيۡهِ تَوَكَّلۡتُۖ وَهُوَ رَبُّ ٱلۡعَرۡشِ
ٱلۡعَظِيمِ
Mafhumnya :
Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa
olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu,
amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.
Jika mereka
berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak
ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan
yang memiliki 'Arsy yang agung".
Firman Allah Ta’ala : ( Al-Maidah : 3 )
ٱلۡيَوۡمَ
أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ
ٱلۡإِسۡلَٰمَ دِينٗاۚ
Mafhumnya :
Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan
kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu.
Kesimpulannya :
Al-Qadhi Abu Bakr Al-Balqulani berkata :
Semua pandangan-pandangan tersebut tiada satu pun yang pasti
daripada Nabi r.
Boleh jadi masing-masing mereka aberijtihad berdasarkan apa yang terakhir
didengarnya daripada Nabi r
pada hari Baginda r
diwafatkan atau sebelum sedikit daripada sakitnya. Dan boleh juga ayat ini
merupakan ayat yang terakhir dibaca oleh Rasulullah r yang turun bersama-sama
ayat lain.
Adapun ayat Surah Maidah ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ yang diturunkan di Arafah semasa Hajjatul
Wida’ itu adalah yang terakhir dari segi penyempurnaan agama segala
perkara-perkara yang wajib dan hukum hakam.
Selepas penurunan ayat ini,tiada lagi diturunkan berkenaan
halal dan haram.Justru,tidak boleh dinafikan sekiranya diturunkan selepas itu
ayat-ayat dalam bentuk pengajaran dan nasihat kerana sejarah membuktikan bahawa
Rasulullah hidup selama 81 hari lagi selepas itu.
Berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Nasa’i
daripada Ibn Abbas dan Sa’id bin Jubair bahawa ; Ayat-ayat terakhir yang
diturunkan daripada Al-Quran adalah Firman Allah :
وَٱتَّقُواْ
يَوۡمٗا تُرۡجَعُونَ فِيهِ ( Al-Baqarah : 281 )kerana
Baginda r
hanya hidup selepas turunnya ayat ini 9 malam sahaja kemudian Baginda r
wafat malam Isnin,malam kedua daripada Bulan Rabiul Awal. Jadi,kalau dilihat
dari segi masanya; ayat ini lebih kemudian daripada ayat Al-Maidah diatas.
MAKKI المكي
DAN MADANI المدني
Para ulamak meneliti Al Quran ayat demi ayat,surah demi surah
supaya dapat disusunnya sesuai dengan keadaan turunnya daripada segi :
1-
Masa
2-
Tempat
3-
Matlamat sasaran ( khitab خطاب ) sesuatu
ayat itu.
Kata Abu Al Qasam al Hasan bin Muhammad bin Habib al Nisaburi
menulis di dalam kitabnya “Al Tanbih ‘Ala Fadl Ulum al Quran” , Di antara yang
paling utama dalam Ulum al Quran adalah
:
1.
Ilmu berkenaan penurunan dan khitab ( sasaran
matlamatnya ).
2.
Susunan ayat yang diturunkan di Mekah
dan Madinah.
3.
Ayat-ayat yang diturunkan di Mekah
tetapi dikira di Madinah.
4.
Ayat-ayat yang diturunkan di Madinah
tetapi dikira di Mekah.
5.
Ayat-ayat yang diturunkan di Mekah
tentang penduduk Madinah.
6.
Ayat-ayat yang diturunkan di di
Madinah tentang penduduk Mekah.
7.
Ayat-ayat yang kesamaran turunnya di Mekah.
8.
Ayat-ayat yang kesamaran turunnya di
Madinah.
9.
Ayat-ayat yang diturunkan di Juhfah,Baitul
Maqdis,Ta”if,Hudaibiyah.
10.
Ayat-ayat yang diturunkan pada waktu
siang.
11.
Ayat-ayat yang diturunkan pada waktu
malam.
Faedah-faedah mengetahui ayat-ayat MAKKI dan MADANI
1.
Dapat membantu dalam mentafsirkan Al
Quran - menolong mengenal pasti ayat berkenaan sehingga dapat ditafsirkannya
dengan lebih tepat.
Ketika berlaku pertentangan makna di antara dua ayat,maka dengan
mengetahui Makki dan
Madani seorang pentafsir akan mampu membezakan di antara
yang Nasikh dan
Mansukh ( Hukum yang kemudian dipakai,hukum yang
terdahulu dimansuhkan )
.
2. Menggunakan kaedah Al Quran dalam berdakwah
kepada Allah-dengan mempelajari ciri--ciri khusus bagi ayat-ayat Makki dan
Madani akan menemukan suatu kaedah penyampaian yang sesuai dengan hati dan jiwa
orang yang menjadi sasaran dakwahnya.
3. Dapat mengetahui sejarah perundangan dan proses pemeringkatan
dalam melaksanakan hukum Islam-seseorang akan bertambah yakin terhadap
ketinggian siasah Islam dalam mendidik umat dan individu.
4. Dapat menyakinkan bahawa al Quran ini sampai kepada kita dengan
selamat tanpa sebarang perubahan dan penyelewengan - mengenal pasti ayat-ayat diturunkan
sebelum hijrah dan sesudahnya.semasa musafir dan tidak musafir,pada musim sejuk
dan musim panas dan sebagainya..
PENGERTIAN MAKKI DAN MADANI
MAKKI
Ayat-ayat yang diturunkan di Mekah sekalipun selepas hijrah Nabi r termasuklah kawasan-kawasan
sekitarnya seperti yang diturunkan di Mina,’Arafah dan Hudaibiyah.
SASARAN : Ayat-ayat yang ditujukan kepada penduduk
Mekah.
Ayat yang dimulai dengan (يأيها الناس)wahai
manusia,kerana di Mekah pada ketika itu belum ramai lagi orang yang beriman.
MASA TURUNNYA : Ayat-ayat yang diturunkan sebelum daripada
hijrah Nabi r ke Madinah sekalipun turunnya tidak
di Mekah.
MADANI
Ayat-ayat yang diturunkan di Madinah termasuklah kawasan-kawasan
sekitarnya seperti yang diturunkan di Badr dan Uhud.
SASARAN : Ayat-ayat yang ditujukan kepada penduduk
Madinah.
Ayat yang dimulai dengan ( يأيها الذين
آمنو) wahai orang-ayat yang beriman,ketika itu di Madinah sudah
ramai orang yang beriman.
MASA TURUNNYA : Ayat-ayat yang diturunkan selepas daripada hijrah
sekalipun turunnya di Mekah.
Contoh Firman Allah Ta’ala QS Al-Maidah ayat 3
:
اَليَومَ اَكمَلتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ وَ
أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينً...
Mafhumnya :Pada hari ini Telah ku sempurnakan
untuk kamu agamamu,dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmatKu,dan telah Ku redhai Islam
itu jadi agama bagimu.
Ayat ini tetap dikira Madani,padahal ia diturunkan pada hari jumaat di
Arafah sewaktu Rasulullah
r melakukan
Haji Perpisahan (Hajjatul Wada’ حجة الوداع ).
CIRI-CIRI KHUSUS MAKKI DAN MADANI
Lihat dari 2 aspek :
1- Lafaz zahirnya
2-Tajuk perbincangannya.
Ciri-ciri khusus MAKKI
v
Lafaz Zahir
-
Tiap-tiap surah yang di dalamnya ayat Sajadah.
-
Tiap- surah yang di dalamnya lafaz ( كلا).Ia terdapat pada separuh akhir Al
Quran.Disebut sebanyak 33 kali dalam 15 surah Al Quran.
-
Tiap-tiap surah yang di dalamnya ( يا أيها الناس ) dan tiada (أيها
الذين آمنوا ) kecuali surah al Haj.
-
Tiap-tiap surah yang di dalamnya kisah-kisah
para nabi dan bangsa-bangsa terdahulu kecuali surah al Baqarah.
-
Tiap-tiap surah yang dimulai dengan huruf-huruf
tahajji seperti ( حم ,الر,الم )
dan lain-lain sebagainya kecuali surah
al Baqarah dan Ali ‘Imran.
Tajuk
Perbincangan
v
Dakwah kepada tauhid serta beribadat
kepada Allah Taala,pembuktian terhadap kerasulan Muhammad r ,keimanan kepada perkara ghaib seperti
syurga neraka dan lain-lain.Penolakan terhadap musyrikin dengan hujah-hujah
secara logik akal dan tanda-tanda kebesaran Allah.
v
Penetapan asas-asas umum bagi
perundangan dan hukum ahkam,akhlak mulia dan nilai-nilai murni yang menjadi
asas kepada pembentukan masyarakat,memerangi segala kebathilan.
v
Kisah-kisah para nabi dan umat-umat
para rasul terdahulu yang mendustakan ajaran yang dibawa oleh para utusan Allah
sebagai pengajaran.Dan sekaligus sebagai penenang perasaan Rasulullah r dalam menghadapi tentangan musuh.
v
Ayatnya kebanyakan pendek-pendek
tetapi kemas dan padat.Susunan bahasa
ringkas dan tepat penuh dengan tarikan.Adakala ayat diperkukuhkan dengan lafaz
sumpah seperti yang terdapat dalam surah-surah pendek.
Ciri-ciri khusus MADANI
& Lafaz Zahir
-
Tiap-tiap surah yang di dalamnya
membicarakan perkara-perkara wajib,fardhu atau hudud.
-
Tiap-tiap surah yang menyebut tentang
munafikin kecuali surah al Ankabut.
-
Tiap-tiap surah yang membicarakan
tentang Ahli Kitab.
Tajuk Perbincangan
& Penerangan tentang ibadat,muamalat,hudud,sIstem kekeluargan,harta
pusaka,kelebihan jIhad,hubungan kemasyarakatan dan antarabangsa baik semasa
damai atau perang,kaedah-kaedah hukum dan isu-isu perundangan.
& Perbincangan tentang Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani , menyeru
mereka kepadaIislam dan mendedahkan penyelewengan mereka.
& Mendedahkan perilaku golongan munafikin,tabiat dan niat jahat
mereka terhadap Islam serta bahayanya kepada agama.
& Ayat-ayat yang panjang dengan gaya bahasa yang menarik dalam
menjelaskan tujuan dan matlamat utama syariat Islam.
SEBAB SEBAB PENURUNAN ( Asbabun Nuzul أسباب النزول )
§
Al-Quran diturunkan untuk
memandu manusia ke jalan yang benar.
§
Memperkenalkan asas-asas
kehidupan yang berteraskan keimanan kepada Allah dan RasulNya.
§
Ianya menceritakan
peristiwa-peristiwa pada masa lalu, sekarang dan apa yang akan berlaku pada
masa akan datang.
§
Para ulama membahagikan
ayat-ayat Al-Quran kepada 2 bahagian :
o
Ayat-ayat yang diturunkan
secara langsung tanpa kaitan dengan sebarang sebab yang berlaku dan merupakan
bahagian paling banyak dalam Al-Quran.
o
Ayat-ayat yang diturunkan
atas sesuatu sebab tertentu.
§
Antara ulama yang
termasyhur dalam menulis kitab berkaitan sebab-sebab penurunan ini ialah
o
‘Ali bin Al-Madini ( guru
Imam Al-Bukhari )
o
Abu Al-Hassan ‘Ali bin
Ahmad al-Wahidi – kitabnya “Asbab
Al-Nuzul”
o
Burhanuddin Ibrahim bin
‘Umar Al-Ja’bari – meringkaskan kitab Al-Wahidi
o
Ibn Hajar Al-‘Asqalani dan Jalaluddin Abdul
Rahman Al-Suyuti – kitab “Lubab Al-Manqul
Fi Asbab Al-Nuzul”
PENGERTIAN ASBAB
AL-NUZUL
§
Asbab Al-Nuzul merupakan
sesuatu yang menyebabkan turunnya satu atau berberapa ayat yang menerangkan
hukumnya, contohnya :
i.
Kes perbalahan antara
kaum Aus dan Khazraj akibat hasutan kaum Yahudi, maka Allah turunkan ayat berikut: QS Ali Imran ayat 100
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تُطِيعُواْ فَرِيقٗا مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ
ٱلۡكِتَٰبَ يَرُدُّوكُم بَعۡدَ إِيمَٰنِكُمۡ كَٰفِرِينَ
Mafhumnya
: Hai orang-orang yang beriman, jika kamu
mengikuti sebahagian dari orang-orang yang diberi Al Kitab, niscaya mereka akan
mengembalikan kamu menjadi orang kafir sesudah kamu beriman.
ii.
Kejadian dimana salah seorang sahabat yang dalam
keadaan mabuk tersalah membaca ayat Al-Quran didalam solatnya lalu turun wahyu
menegurnya:
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقۡرَبُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنتُمۡ سُكَٰرَىٰ حَتَّىٰ
تَعۡلَمُواْ مَا تَقُولُونَ
43. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
shalat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu
ucapkan (Surah An-Nisa’ :
Ayat 43 )
CARA
MENGETAHUI ASBABUN NUZUL
§
Selain melalui riwayat yang
sahih daripada Rasulullah r
atau para sahabat, tidak ada lagi cara lain untuk mengetahui Asbab Al-Nuzul.
§
Al Wahidi meriwayatkan
daripada Ibn ‘Abbas katanya: Sabda Rasulullah r
yang bemaksud:
“
Takutlah kamu daripada memperkatakan sesuatu kecuali apa yang kamu tahu,
sesungguhnya sesiapa yang berdusta atasku dengan sengaja, maka bersedialah ia
mengambil tempatnya dalam neraka. Dan sesiapa yang berdusta atas Al-Quran
dengan tidak berpengetahuan, maka bersedialah ia mengambil tempatnya dalam
neraka.”
§
Oleh itu, sekiranya sesuatu
sebab nuzul diriwayatkan daripada salah seorang sahabat maka ia diterima
walaupun tidak diperkuat dengan riwayat yang lain kerana kata-kata sahabat pada
perkara yang tidak ada ruang lagi untuk ijtihad, maka hukumnya sama dengan hadis Nabi r..
BENTUK RUPA SEBAB
NUZUL ( SIGHAH ASBAB Al-NUZUL )
§
Bentuk sesuatu sebab nuzul
itu kadang kadang terang dan jelas dengan menyebut perkataan sebab turunnya.
§
Kadang kadang ia tidak
disebut dengan jelas, tetapi disertai dengan huruf ( ف ) pada perkataan (
turun ayat).
§
Kadang kadang Rasulullah r
ditanya tentang sesuatu, kemudian diturunkan wahyu lalu baginda r
menjawab dengan jelas sebab turunnya dan tidak pula disertai dengan huruf (ف ).
§
Ulama telah menentukan
kaedah bahawa terdapat dua bentuk lafaz dalam satu masalah atau ayat. Satunya
menunjukkan sebab nuzul bagi satu atau berberapa ayat manakala satu lagi jelas
menunjukkan sebab nuzul bagi ayat tersebut.
BERBILANG SEBAB NUZUL
PADA SATU AYAT
Apabila terdapat dua riwayat dalam satu Al-Quran,
tiap-tiap satu riwayat menunjukkan dengan jelas sebab turunnya ayat yang tidak
disebutkan oleh riwayat yang satu lagi. Ia dapat dilihat dalam berberapa
keadaaan seperti:-
i.
Boleh jadi salah
satunya sahih dan yang satu lagi tidak.
v
Hukumnya - hendaklah berpegang kepada riwayat
yang sahih dalam menerangkan sebab nuzul, manakala satu lagi ditolak.
ii.
Boleh jadi kedua-duanya
sahih, tetapi salah satunya lebih kuat dari yang satu lagi.
v
Hukumnya – hendaklah
diambil riwayat yang lebih kuat dalam menerangkan sebab nuzulnya.
iii.
Boleh jadi kedua-duanya
sahih dan tiada satupun yang lebih kuat tetapi keduanya boleh dihimpunkan.
v
Hukumnya – hendaklah
dianggap ayat tersebut mempunyai dua sebab nuzul dan ia tidak menjadi halangan.
iv.
Boleh jadi
kedua-keduanya sahih, tetapi tiada satupun yang lebih kuat dan tidak pula boleh
dihimpunkan kerana jarak masa diantara kedua-du sebab nuzul itu terlalu lama.
v
Hukumnya – hendaklah
dianggap berulang turun ayat dengan berbilang sebab nuzul yang memperkatakan
tentangnya.
BERBILANG AYAT DENGAN
SATU SEBAB NUZUL
Kadangkala kerana sesuatu perkara atau
masalah yang menyebabkan turunnya berberapa ayat.
Perkara seperti ini tidak menjadi halangan
kerana tidak dinafikan hikmah dan tujuan untuk memberi petunjuk kepada manusia
ketika perlu bahkan kadangkala ia lebih jelas dan memuaskan lagi.
PENGAJARAN AYAT BERDASARKAN LAFAZ YANG AM,
TIDAK SEBAB YANG KHAS
Apabila terdapat pada satu-satu ayat sebab
turun yang khas, sedangkan ayat itu diturunkan dalam lafaz am maka jumhur ulama’
berpendapat bahawa pengajaran ayat tersebut berdasarkan umum lafaznya dan tidak
berdasarkan sebabnya yang khusus.
Sementara ada sebahagian ulama
berpandangan bahawa pengajaran sesuatu ayat itu berdasarka sebabnya yang
khusus, bukan lafaznya yang umum.
FAEDAH MENGETAHUI ASBAB
AL-NUZUL
Antara faedahnya ialah :-
i.
Boleh membantu memahami dan menghilangkan kesamaran sesuatu ayat
§
Dalam al-Quran terdapat
banyak ayat-ayat yang tidak jelas maksudnya kecuali setelah diketahui sebab
penurunannya.
§
Sekiranya kita tidak
mengetahui sebab-sebab penurunannya, maka besar kemungkinan akan berlaku salah
tafsiran dan kefahaman tentangnya.
§
Al-Wahidi menegaskan bahawa
: ‘ tidak mungkin mengetahui dan memahami sesuatu ayat itu tanpa berpegang
kepada kisahnya atau keterangan berkenaan turunnya.’
§
Ibn Daqiq pula berkata : ‘Mengetahui
Asbab Nuzul adalah jalan yang paling baik untuk memahami pengertian Al-Quran.’
ii.
Boleh membantu mengetahui rahsia penetapan hukum dalam Islam
§
Oleh kerana sebab penurunan
sesuatu ayat itu menerangkan situasi sebenar yang mempengaruhi penetapan
sesuatu hukum, dengan itu keperluan dan kemaslahatan manusia sentiasa terjamin
dan dapat dipenuhi
§
Seperti ayat yang
diturunkan berkenaan penyelewengan harta pusaka pada zaman jahiliah, dimana
harta pusaka tidak dibahagikan kepada anak perempuan dan kanak-kanak.
§
Begitu juga berkenaan
pengharaman arak dari surah Al-Ma’idah.
iii.
Boleh mengenali nama –nama orang yang diturunkan ayat tentangnya secara
khusus dan menghilangkan kesamaran berkenaannya.
iv.
Boleh menghilangkan keraguan
§
Imam Syafi’i berkata tentang firman Allah yang bermaksud :
“Katakanlah: “ tiadalah aku
perolehi dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi
orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai atau darah yang
mengalir atau daging babi..”
v.
Memudahkan hafalan dan fahaman terhadap ayat apabila dikaitkan
dengan sebab-sebab
penurunannya.
b
No comments:
Post a Comment