Makrifah itu adalah keadaan dimana Allah itu dekat dan hati
sanubari melihat Zat Allah yang
“Laisa kamislihi syai’un ”. Pintu masuknya
adalah melalui fana’.
Saidina Ali bin Abi Tholib dalam syairnya berkata :“ Ku
lihat Tuhanku dengan mata hatiku;
dan aku pun berkata...tidak syak lagi yang
Engkau itu ; adalah Engkau Tuhan “.
Sabda Rasulullah S.A.W :
“ Ilmu itu ada dua, ilmu yang ada dalam hati iaitulah ilmu
yang memberi manafaat dan
ilmu yang ada pada lidah iaitu lah menjadi hujjah keterangan
Allah atas anak Adam “
Sabda Baginda lagi :
“ Bermula ilmu batin yakni ilmu hakikat dan makrifah itu
ialah suatu rahsia daripada beberapa
rahsia Allah Taala dan satu hukum daripada
beberapa hukum Allah.Allah Ta’ala mencampakkan
( mengurniakan ) ilmu batin itu
di dalam hati sesiapa yang dikehendakiNya daripada hambaNya “
Hati yang telah melihat ajaib alam malakut tandanya hati itu
telah hidup sepertimana
Sabda Rasulullah :“ Manusia itu tidur, maka apabila mati
mereka itu barulah mereka itu terjaga “
Adapun yang dimaksudkan tidur dalam hadis ini ialah tidur
hati, iaitu hati itu tertutup oleh
awan aghyar atau hati itu diselimuti oleh hawa nafsu dan
syaitan.Maknanya hati itu telah buta,
telah hitam,ditutup oleh macam-macam dosa.
Apa yang dimaksudkan mati dalam hadis ini ialah mati
nafsu.Kalau nafsu yang jahat sudah mati
dan sudah hilang ia, maka hati itu
bangun atau hidup dan dapat pula melihat kealam malakut
kerana dinding
penghalangnya sudah tidak ada lagi.
” Manusia Tak kenal Allah
sekiranya tak lahir dua kali”
Tuan Guru
Hj Jahid Al-Khalidi 4 November 2007.
Kalau hati telah
dapat melihat kepada Allah dengan penglihatan iman dan yaqin; sudah tentulah
seseorang itu tidak ragu-ragu lagi selama hidupnya untuk
mempercayai Allah Taa’ala tanpa
berkehendakkan dalil dan burhan kerana mereka yang
berkehendakkan dalil dan burhan itu adalah
orang-orang yang masih buta hatinya.Ibarat orang buta
berjalan,tentulah berkehendakkan tongkat
dengan pimpinan orang yang celik sedangkan orang yang celik
tidak berkehendakkan kepada
tongkat dan pimpinan.
Jika hati telah dapat melihat ke alam malakut atau melihat
Zat Allah yang “Laisa Kamislihi syai’un”
ketika dalam makrifatullah; penglihatan hati itu tidak dapat
didustakan.
Firman Allah :
“ Hati tidak mendustakan apa yang dilihatnya” Surah Al-Najm
ayat 11
Tetapi kebanyakan manusia ( orang awam ) ragu-ragu dan syak
akan perkara itu.
Firman Allah :“ Ingatlah bahawa sesungguhnya mereka adalah
di dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka.Ingatlah, bahawasanya
Allah Maha Meliputi ( Ilmu dan kuasaNya) segala sesuatu ” Surah Fussilat ayat
54.
Maka maknanya melihat di sini ialah melihat kepada Allah
Ta’ala dengan penglihatan iman dan yaqin. Syaratnya dua perkara iaitu takut
kepada Allah dan berkekalan zikrullah,InsyaAllah.
Firman Allah dalam Hadis Qudsi :
“ Aku sediakan bagi hambaKu yang soleh-soleh itu akan barang
yang tiada pernah dilihat oleh mata dan tiada pernah didengar oleh telinga dan
tiada pernah terlintas dalam hati manusia “
Tetapi tidak dapat semua perkara diceritakan kerana menjaga
adab dan rahsia Allah Ta’ala.
Teori syuhud dalam alam makrifah itu adalah sama tetapi
tidak lah serupa tetapi ia
merupakan satu pengalaman,satu perjalanan yang perlu dilalui.Perjalanan
dan pengalaman ini
tidak akan sampai pada matlamatnya kalau ia tidak
dipimpin.Bukannya tidak ada yang mencapainya tanpa pimpinan tetapi
kadang-kadang;jarang-jarang saja.
Sewaktu Nabi Muhammad S.A.W mikraj ke langit hendak bertemu
Robbil ‘Alamin, Baginda berwasilah kepada Malaikat Jibrail a.s.Maka setelah
sampai Nabi Muhammad ke Sidratul Muntaha, Malaikat Jibrail meninggalkannya di
situ kerana Baginda S.A.W hendak masuk ke lautan Makrifatullah,musyahadah akan
Allah yang bersifat “Laisa kamishlihi syai’un “.
“ Tuntutlah olehmu kepadaNya akan wasilah ‘ Surah Maidah
ayat 35
Kalau Nabi S.A.W berwasilah dengan Malaikat Jibrail sewaktu
Mikraj, apa salahnya jika kita berwasilah pada Guru atau pengajaran guru di
waktu kita beribadat kepada Allah S.W.T.
Matlamat ke alam makrifah itu mudah;dekat dan tidak jauh
untuk dicapai tetapi ianya memerlukan kesungguhan hati,himah dan kekuatan rasa
kehambaan pada diri seseorang itu.Untuk sampai ke tahap atau maqam itu kenalah
mulakan dengan kebersihan hati dari dosa zahir dan dosa batin dan berkekalan
berzikrullah.
Kaedah untuk berkekalan berzikrullah juga adalah dengan
istiqamah beramal atas apa yang dibaiahkan oleh guru dari amalan Rasulullah
S.A.W. Istiqamah ini hanya dapat berlaku apabila seseorang itu jauh dari
gangguan suasana persekitaran. Maka dengan sebab itu bagi mempercepatkan proses
ke alam makrifatullah,si salik itu perlu menjalani khalwah;barulah ia dapat
menumpukan kepada zikrullah ,dibuat secara terusan dan istiqamah.Nanti mudah ia
melalui jalan fana' untuk menuju ke alam makrifah.
Dalam Hadis Qudsi,Allah Ta’ala menyebut :
“ Ana jalisu man zakaroni ” Maksudnya “Aku seolah-olah duduk
dengan orang-orang yang menyebutKu ‘
Firman Allah dalam Hadis Qudsi :
" Wahai hambaKu ! Aku adalah di sisi sangkaan engkau
dan Aku berserta engkau apabila engkau ingat kepadaKu “.
Apabila berlakunya perkara ini,maka terpandanglah hati
sanubari itu kepadaNya di alam makrifah itu.Makrifah itu berkuasa pada
hati.Ingatlah Aku (Allah) dalam lupa kamu.
No comments:
Post a Comment