Semenjak dua menjak ini banyak kedengaran kumpulan yang sering menyalahi
atau menidakkan amalan yang ADA tetapi dikatakan TIADA.
Kumpulan ini bukan terdiri orang yang biasa-biasa tetapi dari kalangan yang
mempunyai pendidikan agama yang tinggi,para agamawan atau ustaz-ustaz
yang mencemuh pada amalan yang mereka sendiri kabur dengannya.
Mereka inilah yang dikatakan dari kumpulan ulama' suk dan tidak hairanlah
apabila Rasulullah S.A.W berkata,'umatku berpecah kepada 73 firqah ( puak )
tetapi hanya 1 puak sahaja yang masuk ke syurga" 72 puak lagi itu pun puak
umat Nabi Muhammad juga,bukan puak lain tetapi puak ini tidak diberi laluan
ke syurga.Siapakah mereka ?
Satu
peristiwa bersejarah berlaku antara Ibn Taimiyah dengan Syeikh Ahmad
Atho'illah As-Sakandari , pertemuan itu berlaku sewaktu Ibn Taimiyah singgah
solat Maghrib di Masjid Al-Azhar,Mesir tanpa menyedari Syeikh Ahmad Atho'illah
menjadi imam.
Diskusi itu menyentuh permasaalahan semasa mengenai aqidah Islam termasuk
mengenai tawasul,amalan istiqasah (minta tolong selain Allah) dan pandangan
kedua-dua ulama' ini terhadap Syeikh Muhyiddin Ibn Arabi.
Dalam diskusi itu, Ibn Atho'illah menerangkan bahawa istiqasah itu sebenarnya
adalah wasilah atau perantara syafaat menjawab kata-kata Ibn Taimiyah yang
mengatakan ianya satu bentuk syirik.
Syeikh Ahmad Atho'illah menjelaskan bahawa ia hanya satu lafaz zahir sahaja.
Setiap orang yang meminta pertolongan dari Rasulullah S.A.W sebenarnya
meminta syafaat Baginda daripada Allah.
Contohnya seperti kata-kata ; " makanan ini mengenyangkan saya '.Apakah
makanan itu mengenyangkan kamu atau Allah sebenarnya menjadikan kamu
kenyang dengan makanan itu ?
Ayat Quran yang mengatakan jangan meminta pertolongan selain Allah itu
sebenarnya diturunkan kepada orang musyrikin yang memohon doa kepada
berhala-berhala yang dianggap sebagai Tuhan mereka.Sebaliknya orang
Islam beristiqasah daripada Baginda dengan makna tawasul dengannya
kepada Allah dan memohon syafaat yang dikurniakan Allah kepada Baginda.
Syeikh Ahmad Ibn Atho'illah berkata kepada Ibn Taimiyah,' adapun pemahamanmu
terhadap perbuatan istiqasah itu kerana ia membuka jalan kepada syirik ' samalah
seperti orang yang mengharamkan buah anggur kerana ia adalah jalan bagi
menjadikan arak dan sama juga 'mengkasi'kan lelaki bujang untuk menyekat jalan
yang boleh membawa kepada zina.
Syeikh Islam Izuddin Ibn AbdisSalam setelah membaca karangan-karangan Ibn
Arabi serta memahami maksud simbolik dan rahsia di sebalik kata-katanya ,
beliau (Syeikh Izuddin) bertaubat kepada Allah daripada segala dosa tuduhan
terhadap Ibn Arabi. Begitu juga kritikan dari Abu Hasan Syazilly bukan ditujukan
kepada Ibn Arabi tetapi kepada murid Ibn Arabi yang tidak memahami kenyataan
Ibn Arabi itu sendiri.
Atho'illah As-Sakandari , pertemuan itu berlaku sewaktu Ibn Taimiyah singgah
solat Maghrib di Masjid Al-Azhar,Mesir tanpa menyedari Syeikh Ahmad Atho'illah
menjadi imam.
Diskusi itu menyentuh permasaalahan semasa mengenai aqidah Islam termasuk
mengenai tawasul,amalan istiqasah (minta tolong selain Allah) dan pandangan
kedua-dua ulama' ini terhadap Syeikh Muhyiddin Ibn Arabi.
Dalam diskusi itu, Ibn Atho'illah menerangkan bahawa istiqasah itu sebenarnya
adalah wasilah atau perantara syafaat menjawab kata-kata Ibn Taimiyah yang
mengatakan ianya satu bentuk syirik.
Syeikh Ahmad Atho'illah menjelaskan bahawa ia hanya satu lafaz zahir sahaja.
Setiap orang yang meminta pertolongan dari Rasulullah S.A.W sebenarnya
meminta syafaat Baginda daripada Allah.
Contohnya seperti kata-kata ; " makanan ini mengenyangkan saya '.Apakah
makanan itu mengenyangkan kamu atau Allah sebenarnya menjadikan kamu
kenyang dengan makanan itu ?
Ayat Quran yang mengatakan jangan meminta pertolongan selain Allah itu
sebenarnya diturunkan kepada orang musyrikin yang memohon doa kepada
berhala-berhala yang dianggap sebagai Tuhan mereka.Sebaliknya orang
Islam beristiqasah daripada Baginda dengan makna tawasul dengannya
kepada Allah dan memohon syafaat yang dikurniakan Allah kepada Baginda.
Syeikh Ahmad Ibn Atho'illah berkata kepada Ibn Taimiyah,' adapun pemahamanmu
terhadap perbuatan istiqasah itu kerana ia membuka jalan kepada syirik ' samalah
seperti orang yang mengharamkan buah anggur kerana ia adalah jalan bagi
menjadikan arak dan sama juga 'mengkasi'kan lelaki bujang untuk menyekat jalan
yang boleh membawa kepada zina.
Syeikh Islam Izuddin Ibn AbdisSalam setelah membaca karangan-karangan Ibn
Arabi serta memahami maksud simbolik dan rahsia di sebalik kata-katanya ,
beliau (Syeikh Izuddin) bertaubat kepada Allah daripada segala dosa tuduhan
terhadap Ibn Arabi. Begitu juga kritikan dari Abu Hasan Syazilly bukan ditujukan
kepada Ibn Arabi tetapi kepada murid Ibn Arabi yang tidak memahami kenyataan
Ibn Arabi itu sendiri.
No comments:
Post a Comment