Tuesday

Metafizik

Zikrullah itu banyak memberi manafaatnya untuk kehidupan duniawi dan ukhrowi seperti mana yang banyak diterangkan.

Pelbagai method ilmu boleh lahir dengan kaedah amalan zikir.Sabda Rasulullah S.A.W ,” Ana madinatul ilmi wa ‘Ali babu ha ”Aku ini gedung ilmu dan Ali ( Saidina Ali) adalah pintunya.

Begitu banyak ilmu dari nasab Rasulullah S.A.W yang didapati melalui Saidina Ali k.w.h atau salsilah ilmu yang sampai kepada beliau samada ilmu Toriqat,Ilmu Hakikat dan lmu Makrifat.

Tidak kurang juga ilmu-ilmu kebatinan,Ilmu Tenaga Dalam,Ilmu Kaji Diri atau ilmu-ilmu yang seumpamanya yang dinisbahkan kepada baginda.

Peranan zikir tidak dinafikan dalam membentuk peribadi seseorang individu banyak sekali memberikan kelebihan atau keistimewaan pada sesiapa yang beramal dengannya secara tekun dan istiqamah lebih-lebih lagi zikir itu diterima secara bai’ah dan dipelajari secara khusus.Cuma kita kena telitikan siapakah orang atau individu (Guru) yang memberi bai’ah atau yang mentalqinkannya atau yang mengajar akandia.

Kekuatan zikir memang boleh ditranformasikan kepada apa saja yang dihajatkan tetapi penerima qasad atau ruqyah ( contohnya kepada pesakit ) perlulah beringat dan berwaspada bahawa tranformasi itu bukan setakat ruqyah atau bacaan zikir sahaja tetapi boleh juga ia berserta dengan perpindahan khadam ,saka atau amalan salah yang diamalkan oleh pemberi ruqyah atau individu yang memindahkan bacaan atau amalan atau apa yang mereka sebut aura zikir itu.

Pesakit atau penerimanya mungkin akan merasa selesa atau sudah sembuh tetapi harus diingat kesembuhan itu mungkin bersifat sementara.

Kekuatan wirid zikir yang diistilahkan sebagai kekuatan metafizik beribu-ribu atau berjuta-juta adalah diterjemahkan begitu supaya ia nampak lebih hebat dan lebih advance sepertimana air diistilahkan sebagai H2O dan Bismillahirahmanirrahim di disimbulkan dengan angka 786.

Istilah-istilah lain yang sering disebut dan digunakan dalam bidang beladiri atau pengamal perubatan lain atau pengamal kebatinan adalah seperti cakra,qi,chi,aura atau seumpamanya.

Sebenarnya semua gelaran atau panggilan itu adalah merujuk kepada nur- nur Allah yang meliputi tubuh manusia.


No comments: