Apabila hati seseorang itu berubah daripada lalai atau ghaflah
( istilahnya mati ) kepada sedar atau yakodho ( diistilahkan hidup ).
Ini yang disebut kelahiran semula.Hati yang belum sedar,belum jaga
( yakodho ) maknanya ia belum lagi bermula.
Kedatangan Jibrail a.s kepada
Nabi adalah untuk memulakan perjalanan sebagai Nabi dan Rasul.Kedatangan
Jibrail a.s juga adalah untuk mengajar sesuatu iaitu ainul yaqin dan haqqul
yaqin.
Maka permulaan jalan yang terang benderang maka akhirnya juga terang
benderang.
Permulaan perjalanan kita ialah apabila hati kita hidup dengan zikrullah.
Kata Syeikh Abdul Kadir Jailani,permulaan jalan itu bila rohani dilahirkan.Allah
perintah dirikan solat untuk mengingatiNya.Kalau hati kita mati,bagaimana nak
ingat Allah.
Tidurnya hati,kata Nabi; sampai mati baru bangun.
Orang yang tidak berzikir,mati nanti
baru nak bangunkan hati tetapi bagi orang yang berzikir (berzikir secara istiqamah),
Allah Taala akan bangkitkan warid intibah.
Rasulullah S.A.W bersabda,Tidakkah engkau melihat manusia itu apabila dia meninggal dunia,
pandangannya melihat ke atas ? Mereka menjawab,Ya !.Baginda berkata,hal itu ketika pandangannya
mengikuti jiwanya (roh).
Menusia tidak akan kenal Allah selagi tidak lahir dua kali.
Kelahiran kedua adalah
dengan pimpinan Guru yang membimbing sampai ke peringkat baqabillah dan fana'fillah.
Sebagaimana peristiwa berlakunya kepada Nabi Musa a.s.
Roh manusia itu telah berjanji dan bersaksi kepada Tuhan sebelum kelahiran ke dunia
sehinggalah manusia itu ghaflah,mengengkari Tuhannya sehingga hati terhijab dari mengenal
Tuhan Yang Menjadikannya.
Sebab itu,kita perlu berzikir agar sedar dari kematian hati yang ghaflah kepada yakhodo,
hudhur,ghaibah seterusnya fana'.Inilah pergerakan hati yang berzikir,proses ini
dinamakan waridat ilahiyyah.
Maka barulah adanya panggilan ini :-
Ya aiya tuhannafsul muthmainnah,ini adalah amalan selepas kita berzikir,IRJIE - kembalilah semula,
selepas roh sudah pergi jauh.Barulah kita mendapat keredhaan Allah S.W.T
No comments:
Post a Comment