Thursday

Lafaz dari Seorang Sufi #8

Orang alim yang tolak YANG BENAR itu jahil.Orang yang dikatakan jahil, yang menerima TARIQAT itu sebenarnya orang yang tahu dan alim.

4 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz...tolong terangkan kenyataan Orang yang dikatakan jahil, yang menerima TARIQAT itu sebenarnya orang yang tahu dan alim.
...sekian wassalam..

Acit said...

Walaalaikumussalam wbt,ini adalah petikan dari kata-kata dari seorang Guru Tasauf.Pada hari ini, kita banyak mendengar penolakan kepada amalan bertariqat yang dikatakan sesat (tanpa siasatan oleh mereka yang berilmu)malah kata-kata dan tuduhan ini keluar dari mereka yang ada ilmu agama,penceramah agama,pegawai agama dan mereka yang dipanggil ulama' juga.Mereka inilah yang mengatakan pengamal-pengamal tariqat ini orang yang sesat dan jahil.Sedangkan pada masa yang sama,mereka ini adalah golongan yang sememangnya tidak pernah bertariqat dan tidak banyak pandainya dalam ilmu tasauf seperti pepatah orang buta yang mengenal gajah.Di Mlaysia ini,ada beberapa orang MUFTI,Kadi yang bertariqat tetapi kenapa golongan ini tidak berani membuat tuduhan terbuka ? Mereka inilah golongan yang membaling batu sembunyi tangan.Malah amat menyedihkan....akhir hayat mereka diketahui amat menyedihkan..mereka menghukum salah pada Ilmu Allah samalah mereka menghukum salah pada Allah..akhirnya Allahlah yang menghukum mereka.
Orang bertarikat itu tahu malah alim dalam Ilmu Allah kerana mereka telah lalui jalan untuk kenal Allah setelah melalui fanafillah dan makrifatullan.Wallahu a'lam.

Assiddiq said...
This comment has been removed by the author.
Acit said...

PEMBETULAN

fana'fillah dan makrifatullah.