Sunday

Lori Hantu



Lori Hantu..Hantu bawa lori..Hantu punya lori..bawa lori macam hantu..
Ape-ape aje lah..

Istilah Lori Hantu itu digunakan oleh kaum Cina bagi menunjukkan bahawa Lori-lori berkenaan bebas bergerak tanpa membayar cukai jalan dan tanpa mempunyai kelengkapan yang sesuai bagi sesebuah kenderaan.Walaupun begitu, kenderaan ini mempunyai sistem yang lengkap baginya bergerak untuk tujuan pekerjaan dalam sektor pembalakan dan dalam kerja-kerja mengangkut tanah.


Lori-lori ini ada yang dibuat baru iaitu dibina dari mula di bengkel-bengkel tertentu tetapi komponennya terdiri dari pelbagai jenis kenderaan misalnya injin buatan Nissan manakala gear boxnya buatan Hino,gandarnya buatan MAN.Ia adalah bertujuan supaya ia tahan dan sesuai untuk kerja-kerja lasak.Kenderaan ini yang baru dibina akan didaftarkan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan dan dikeluarkan geran/kad pendaftarannya tetapi dikecualikan dari membayar cukai jalan.Ada sebahagiannya pula dibina secara modified dari kenderaan lain yang sudah sedia ada.

Panggilan Lori Hantu itu lebih sesuai ditujukan kepada lori-lori yang mengangkut tanah.Bagi lori yang mengangkut balak didalam kawasan pembalakan lebih dikenali dengan panggilan San Tai Wong ( Lori Hantu juga dalam bahasa Cina ) atau Lori Winch sebab lori ini ada winch untuk mengikat balak










Lori Hantu Boksait




He..he..he..Hantu tebang pokok kayu hantu , hantu bawa ngan lori hantu..salah masuk terowong hantu..kena ligan dek hantu!

3 comments:

nordin said...

Terima kasih tuan. Saya telah memetik 2 gambar dari blog tuan ini dan memasukkannya ke blog saya http://nordin.kembali.net/blog/?p=1770

Acit said...

OK..Beres Bos.

Unknown said...

Intersted to buy san tai wong for timber