Monday

Himmah

Himmah adalah bererti tekad dan keazaman hati untuk mendapat redha Allah; untuk kenal Allah.Tidak jemu beramal sehingga ke akhir hayat.

Himmah yang tinggi adalah satu syarat yang mesti dipegang oleh orang-orang yang mahu belajar Tasauf dan amalan bertariqat.Apabila azamnya kurang, dia akan jadi lebih teruk lagi daripada sebelumnya jikalau tidak diamalkan atau meninggalkan terus amalan tersebut.Ini bermaksud bahawa hilang keyakinan pada ilmu dan amal itu.

Apabila adanya himah,tidaklah menjadi satu bebanan bagi mereka yang ingin beramal dengan Ilmu Tasauf dan bagi mereka yang tiada himah; akan terasa amalan itu menyusahkan dengan alasan Islam itu mudah.

Kedudukan kita di akhirat terbahagi kepada beberapa golongan seperti yang diterangkan Allah dalam Surah Waqiah di awal Surah dan di akhir ayat.

1.Ashabul Maimanah : Golongan manusia yang berada di sebelah kanan yang bakal masuk syurga.Buku amal mereka terletak di sebelah kanan.

2.Ashabul Mash’amah : Golongan yang menerima Buku Amal dari sebelah kiri.

3.Assabiqun : Orang-orang yang mendahului iaitu orang yang hampir kepada Allah Ta’ala.Mereka inilah juga orang yang Muqarrobun.

4.Ashabul Yamin (abraar): Golongan yang berpuas hati dengan
amalan mereka.Mereka tidak belajar berzikir.Pelbagai zikir
adalah mathsurat dari Rasulullah S.A.W.


Perkara yang boleh menguatkan Himmah

a.Nasihat , Firman Allah, “ Wahai Muhamad,hendaklah kamu ingatkan sekiranya ingatan itu memberi manafaat “
b.Dengan suruhan
c.Hampiri Ulama – dengar nasihat
d.Kesungguhan beramal.Apabila kita bersyukur, nescaya Allah tambahkan lagi.
e.Yakin bahawa amalan itu adalah kurnia Allah sebaik-baik nikmat.

Yang mematikan Himmah kita

a.Dosa-dosa kita
Himah itu adalah nur yang Allah kurnia.Bila ada dosa, nur Himah itu akan mati.

Syarat pertama untuk menddapat hidayah ialah bertaubat zahir dan batin.Kalau kita berdosa, susahlah untuk dapat hidayah.Hidayah dari Allah itu mengikut sebersih mana hati kita.

b.Kelalaian
Kurang berzikir
Selalu bersendirian, iaitu tidak mengikuti jamaah.”Wa’alaikum bil jamaah “- wajib berjamaah kerana pertolongan Allah itu ada bila kita berjamaah.

No comments: