Friday

Angin Kus-kus


Kisah lucu yang diceritakan Guru Acit ketika bersama beberapa jamaah didalam kereta tetapi tidak dapat diingat dari ke mana hendak ke mana.Pada mulanya hanya dikira sebagai cerita lucu nakal tetapi setelah lama cerita itu diulang lagi..barulah dapat ditangkap maksud cerita itu ( selama ni tak faham-faham ) bahawa ada pengajaran ilmiah yang hendak disampaikan melalui cerita tersebut.Sebagai penghargaan,Acit coretkan kisah lucu itu di sini.

Al kisah ada seorang Pakcik yang bekerja sebagai pemandu teksi.Rutin hariannya macam biasalah seperti pemandu-pemandu teksi lain, mencari penumpang untuk mendapatkan sesuap nasi.

Ketika sedang asyik memandu; ternampaklah sekumpulan penumpang yang sedang menunggu di sebuah perhentian lalu singgahlah Pakcik ni di situ.Maka masuklah 4 orang penumpang yang mahu ke destinasi yang sama.

Pakcik ni macam biasalah berbual mesra dengan penumpang-penumpang itu,Aci,Apek,Ali dan Singh.

Ketika sedang rancak berbual tetiba semua orang senyap,tidak bersuara,tidak berkata-kata..membisu seribu bahasa.Secara automatic,tangan masing-masing terus menekap hidung , ada yang dah terbatuk-batuk..Suasana nyaman dari air-cond teksi telah bertukar bagai ledakan bom Hiroshima.

Ssambil pantas tangan membuka tingkap Pakcik Teksi bersuara ,” Sapa buang angin ? “ Semua tiddak menjawab. “ Ooo tak mau ngaku yer ! “
Semua orang tidak berani menuduh sesiapa.

Setelah seperjalanan, sampailah mereka ke tempat hentian tujuan mereka.Belum pun sempat teksi berhenti, masing-masing berebut untuk membayar tambang agar dapat
keluar segera bagi mendapatkan udara segar.

Setelah semua penumpang keluar beberapa langkah dari teksi, Pakcik itu pun berteriak, “ Itu orang yang buang angin tadi belum bayar tambang lagilah ! “
“ Sudah bayar..sudah bayar “..spontan jawabnya Singh.Serentak penumpang yg lain memandang tepat pada Singh..dia termalu sebab sudah bocor rahsianya..tapi dia buat tak kisah jer..

Pakcik Teksi senyum…Ilmu Psikologi teksinya kali ini menjadi lagi….


Pengajaran :

1.Jangan berbohong,kalau silap minta maaf
2.Jangan memandang rendah pada orang lain
3..Jangan aibkan orang

No comments: