Thursday

Kitab Maulid Dibaie

Ku susun bait-bait maulid ini
demi cintaku pada insan mulia bernama Muhammad S.A.W








 Susunan awal yang dibuat pada Tahun 2000



Kisahnya bermula apabila jamaah rakan-rakan menjemput untok ke majlis Maulid ini.
Oleh kerana pendokongnya ramai yang vateran belaka malah rawinya tidak tersusun dengan elok; 
kekadang muka surat ini lepas tu muka surat lain pula.Jadi bagi yang baru nak belajar atau baru 
ikut-ikut macam saya ni, susahlah sikit.Maka timbullah idea untok menyusun semula rangkap dan
 rawinya mengikut susuanan bacaan agar mudah dan tidak keliru.Bermula dengan fotostat dan tampal menampal kemudian upgrade sikit dengan tulisan beretaip sehinggalah diterbitkan kitabnya yang 
sebegini.

Sayangi Nabi..
Baginda berjuang bukan untok pangkat,kuasa atau harta tetapi untok kita;umatnya.

Kitab Maulid ini telah dipromotekan kepada sahabat dan rakan-rakan namun penerimaannya
berbeza-beza. Ada yang terus menerimanya dengan lapang dada malah memilikinya walaupun selama in itidak pernah menghadiri sebarang majlis Maulid Dibaie.

Tidak kurang juga ada yang menolaknya dengan alasan mereka tak pandai maulid ini malah ada 
yang kata maulud mereka maulud lain.Yang menyedihkannya kumpulan yang berkata begini adalah kumpulan mereka yang bertarikat.Malah ada yang berani membuat fitnah.

Sebenarny aapa yang mereka pandang ? pada kitab inikah ? atau padaisi kandungannya.Isi kandungannya pun mereka tidak telitikan manakan boleh menilai intipati kitab maulid ini.
Sepatutnya sebagai orang yang cintakan Rasulullah S.A.W tidak mahu ketinggalan memiliki sebarang kitab atau buku yang memuji memuja Junjungan Besar Muhammad S.A.W ,Nabi danRasul yang dikasihi oleh setiap individu Muslim.

Lihatlah bait-bait puji pujanya..lihatlah bait-bait munajatnya..kalau kita hayati sepenuhnya samada dalan majlis keraian maulud,atau membacanya sendirian sekali pun..manik-manik akan tergenang dipinggir mata.Itu tandanya ada kasih,,ada sayang,, ada cinta dan adanya mahabbah dalam diri kita kepada Sayyidil Mursalin Saidina Muhammad S.A.W.

Saya pernah mengikuti Majlis Maulid di Pulau Bahagia di Terengganu.Allahu Robbi..ku lihat genangan air mata,tanggis esak mereka.Majlis ini yang mereka namakan dengan panggilan Majlis Burdah diadakan setiap pagi Jumaat setiap minggu disebuah surau.Sudah puluhan tahun mereka adakan majlis Burdah in itanpa jemu..tanpa letih..tanpa bosan ; air mata kasih sayang kepada Nabi tetap mencurah..tumpah menjadi saksi kecintaan mereka pada Rasulullah S.A.W.

Wahai Anak,wahai isteri,wahai sahabat,wahai teman..marilah curahkan kasih sayang kepada Rasulullah S.A.W. 
Insha Allah, jika kuat ingatan kepada Rasulullah S.A.W ; maka makin dekatlah Baginda kepada kita.



                                               Kanak-kanak pun suka mengalunkan Maulid ini

Pelopor awal Kumpulan Maulid Dibaie.Bertanda dalam bulatan mereka yang telah dijemput awal oleh Allah Taala.Semoga mereka semua mendapat kebaikan yang dijanjikanNya..AL-FATIHAH.

PAUTAN ke Bacaan MAULID Disc2

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part1

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part2

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part3

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part4

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part5

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part6

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part7

PAUTAN ke Bacaan Maulid Part8

                                           PAUTAN KE SLIDE POWER POINT MAULID DIBAIE


Wednesday

Amalan ADA dikatakan TIADA

Semenjak dua menjak ini banyak kedengaran kumpulan yang sering menyalahi
atau menidakkan amalan yang ADA tetapi dikatakan TIADA.
Kumpulan ini bukan terdiri orang yang biasa-biasa tetapi dari kalangan yang 
mempunyai pendidikan agama yang tinggi,para agamawan atau ustaz-ustaz 
yang mencemuh pada amalan yang mereka sendiri kabur dengannya.
Mereka inilah yang dikatakan dari kumpulan ulama' suk dan tidak hairanlah 
apabila Rasulullah S.A.W berkata,'umatku berpecah kepada 73 firqah ( puak )
tetapi hanya 1 puak sahaja yang masuk ke syurga" 72 puak lagi itu pun puak 
umat Nabi Muhammad juga,bukan puak lain tetapi puak ini tidak diberi laluan 
ke syurga.Siapakah mereka ?

Satu peristiwa bersejarah berlaku antara Ibn Taimiyah dengan Syeikh Ahmad
Atho'illah As-Sakandari , pertemuan itu berlaku sewaktu Ibn Taimiyah singgah
solat Maghrib di Masjid Al-Azhar,Mesir tanpa menyedari Syeikh Ahmad Atho'illah
menjadi imam.

Diskusi itu menyentuh permasaalahan semasa mengenai aqidah Islam termasuk
mengenai tawasul,amalan istiqasah (minta tolong selain Allah) dan pandangan 
kedua-dua ulama' ini terhadap Syeikh Muhyiddin Ibn Arabi.

Dalam diskusi itu, Ibn Atho'illah menerangkan bahawa istiqasah itu sebenarnya 
adalah wasilah atau perantara syafaat menjawab kata-kata Ibn Taimiyah yang 
mengatakan ianya satu bentuk syirik.

Syeikh Ahmad Atho'illah menjelaskan bahawa ia hanya satu lafaz zahir sahaja.
Setiap orang yang meminta pertolongan dari Rasulullah S.A.W sebenarnya 
meminta syafaat Baginda daripada Allah.

Contohnya seperti kata-kata ; " makanan ini mengenyangkan saya '.Apakah 
makanan itu mengenyangkan kamu atau Allah sebenarnya menjadikan kamu 
kenyang dengan makanan itu ?

Ayat Quran yang mengatakan jangan meminta pertolongan selain Allah itu 
sebenarnya diturunkan kepada orang musyrikin yang memohon doa kepada 
berhala-berhala yang dianggap sebagai Tuhan mereka.Sebaliknya orang 
Islam beristiqasah daripada Baginda dengan makna tawasul dengannya 
kepada Allah dan memohon syafaat yang dikurniakan Allah kepada Baginda.

Syeikh Ahmad Ibn Atho'illah berkata kepada Ibn Taimiyah,' adapun pemahamanmu 
terhadap perbuatan istiqasah itu kerana ia membuka jalan kepada syirik ' samalah
seperti orang yang mengharamkan buah anggur kerana ia adalah jalan bagi 
menjadikan arak dan sama juga 'mengkasi'kan lelaki bujang untuk menyekat jalan 
yang boleh membawa kepada zina.

Syeikh Islam Izuddin Ibn AbdisSalam setelah membaca karangan-karangan Ibn 
Arabi serta memahami maksud simbolik dan rahsia di sebalik kata-katanya ,
beliau (Syeikh Izuddin) bertaubat kepada Allah daripada segala dosa tuduhan 
terhadap Ibn Arabi. Begitu juga kritikan dari Abu Hasan Syazilly bukan ditujukan 
kepada Ibn Arabi tetapi kepada murid Ibn Arabi yang tidak memahami kenyataan 
Ibn Arabi itu sendiri.

Monday

JALIYAT AL AKDAR - MAWLANA KHALID BAGHDADI NAQSYABANDI

Buku (Jaliyat al-akdar) telah ditulis  Hadhrat Mawlana Khalid Baghdadi Naqshbandi rahmatullahi alaih. 
Ia mengandungi bacaana 99 Nama Allah dan nama para sahabah yang gugur ketika Perang Badar.
Juga mengadungi selawat dan pujian kepada Baginda Rasulullah S.A.W.

( Berdurasi 1jam 10 minit, amat baik bila mendengarnya semasa dalam perjalanan atau semasa memandu
untuk perjalanan yang jauh ).

JADUAL TA'ALIM YMTG BULAN FEB 2015


Jamaah yang berkelapangan untuk mendalami Ilmu Tasawuf,sila hadir pada Majlis Ta'lim seperti yang dijadualkan mengikut tempat dan negeri.Jadual tertakluk kepada perubahan disaat akhir seperti ada Seminar Khusus atau ada Seminar Perubatan dan sebagainya.Sila hubungi nombor tertera pada jadual untuk infomasinya.

Wednesday

Istiqhfar


Apa yang dimaksudkan sebagai orang-orang tanggungan kewajiban kami adalah termasuk
anak isteri kita, anak-anak murid kita , anak angkat kita staff kita, mertua kita atau siapa
sahaja yang menjadi tanggungjawab kepada kita.Kita jangan kedekut beristiqfar buat mereka juga.

Sabda Rasulullah S.A.W:
“ Setiap penyakit itu ada ubatnya, 
sedang ubat dosa adalah istiqhfar. “



Suatu ketika usai solat sunat ,ku rapati ymtg semasa beliau belum lagi bangkit.Ku tanya, minta izin tuan,sekarang ni saya dengar tuan ada menyebut istiqhfar tambahan setiap kali lepas solat,boleh tuan ajarkan; aju saya sambil memegang pen dan buku nota kecil .Beliau ambil buku dan pen yang ada ditanganku dan lalu menulis bait-bait istiqhfar itu sambil menerangkan; 
"Kita istiqhfar ni bukan untok kita aje tetapi untok semua yang dibawah tanggungan kita; anak isteri,murid-murid kita..bila tersebut sahaja perkataan murid-murid kita, saya hampir menitis air mata kerana tidak menyangka seorang guru itu sentiasa memohon keampunan untok murid-muridnya.
Allahu Akhbar,untongnyalah bila kita mempunyai guru.



3 SYARAT untuk dapat USWAH HASANAH

Firman Allah SWT :

QS Al-Ahzab : 21

Kita sering dengar para asatizah atau ramai yang menyebut ayat ini terutama apabila tibanya Maulidur Rasul TETAPI jarang-jarang atau mungkin ada yang tidak pernah mendengar para penceramah atau ustaz-ustaz yang menyebut sehingga sempurna  apa yang dimaksud. Untuk mendapatkan MAKNA YANG ASAL mesti dibaca sampai habis ayat.



Selalu dengar Uswah Hasanah tetapi apa itu Uswah Hasanah yang disebutkan didalam ayat ini ? Kita menyangka telah mendapat Uswah Hasanah sama seperti orang lain TETAPI sebenarnya jikalau TIDAK ADA 3 SYARAT ini, maka kita tidak mendapat apa yang dikatakan uswah hasanah itu.

1.       BERZIKIR BANYAK-BANYAK
2.       MAHUKAN ALLAH
3.       MAHUKAN AKHIRAT

Inilah syaratnya ! Syarat yang mesti ada untuk mendapat Uswah Hasanah, yakni sebaik-baik ikutan sebaik-baik teladan Rasulullah S.A.W. Ikutan yang baik dalam semua bidang kerja semua bidang kehidupan.

Rasulullah S.A.W  mahukan Allah; Rasulullah S.A.W mahukan Akhirat ; Rasulullah S.A.W banyak berzikir.

Senarai sunah-sunah yang lain bukanlah tidak boleh diikut tetapi sunah-sunah itu terletak disenarai nombor yang keberapa..sunah utama adalah berzikrullah.Ini sunah asas yang paling utama , sunah yang lain berdiri dibawahnya.

Apa saja dalam bidang hidup; kita mesti seperti Rasulullah S.A.W yakni mahukan Allah,mahukan Akhirat dan berzikir seperti Rasulullah S.A.W.

Uswah Hasanah dalam amalan bertariqat

Apabila bertariqat, 3 perkara asas tu dah lepas apabila melazimi dengan ungkapan ini :



Kalau dipendekkan lagi : La maksuda ilallah ,tiadalah yang dimaksud melainkan Allah saja.  

KEREDHAAN ALLAH itu bermakna KEBAIKAN AKHIRAT.

Bila bertariqat,kita memang berzikir Allah Allah Allah banyak-banyak,secara automatik kita berzikir banyak-banyak menyebut nama ALLAH kerana mahukanNya secara langsung juga mahukan kebaikan di akhirat.

Dengan ini,lafaz ungkapan :



kita telah dapat memenuhi tuntutan 3 syarat untuk mendapat Uswah Hasanah seperti yang dimaksud dalam ayat diatas.

Tuesday

DOA HARI KEMERDEKAAN 1957 Syeikh Ahmad

Doa pada Majlis Sambutan Kemerdekaan 1957 telah dibacakan oleh Mufti Negeri Sembilan 
SS Syeikh Ahmad yang juga seorang Pemimpin Tariqat Ahmadiah di Negeri Sembilan.

Syeikh Ahmad sedang membacakan doa sebelum Majlis Sambutan Kemerdekaan berlangsung.

 Ya Allah! Anugerahkanlah taufiq kepada sekelian pentadbir awam, jemaah menteri, para sultan dan raja, serta pemimpin negara bagi memelihara kehendak-kehendak agama, memelihara hak keistimewaan umatnya, menegakkan keadilan dalam undang-undang dan berpegang kepada keindahan Islam.

Ya Allah! Jadikanlah mereka agen perubah hal keadaan orang-orang Melayu, agar bangsa ini meningkat maju dan kehadapan sehingga tercapai cita-cita yang diidam-idamkan. Ya Allah! Bantulah bangsa Melayu, bimbinglah serta jadikanlah kami menjadi sebaik-baik manusia. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, jalan yang telah Engkau kurniakan kepada umat Islam yang telah menikmatinya, bukan sebagaimana orang yang Engkau murkai dan bukan juga orang yang sesat.

Ya Allah! Hindarilah kami daripada sebarang kesusahan, sejahterakanlah kami daripada segala yang boleh memudharatkan, peliharalah kami daripada segala buruk lagi keji dan tunaikanlah segala yang diharap dan dihajati. Harmonikanlah antara kami dan bangsa lain selain kami hingga kami sentiasa dalam keamanan dan keselamatan. Bebaskanlah kami dengan segera daripada segala kepayahan dengan rahmatMu wahai Tuhan yang Maha Merahmati segala yang penyayang.

Ya Allah! Jadikanlah bagi bangsa kami, kaum yang lain dan negara ini penjaga daripada segala bala, yang menghalang kami dan mereka daripada sebarang pencerobohan. Bantulah kami menewaskan segala musuh dan orang yang dengki. Zahirkanlah kemarahanMu dan kemurkaanMu kepada orang yang melampau dan yang melakukan kerosakkan. 

Ya Allah! Awasilah dengan penglihatanMu yang tidak pernah lena dan bentengilah dengan perlindungan dan bentengMu yang tidak mudah diterima.

Oleh,
Al-Marhum Syeikh Haji Ahmad bin Muhammad Said.

Doa ini dibaca ketika pengisytiharan Kemerdekaan Negara di Stadium Merdeka oleh Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj pada 31hb Ogos 1957.

Thursday

Amalan Perubatan Yang Bercanggah Dengan Islam

Pembedahan Batin…Adakah Haram atau dibenarkan dalam Islam?
Pengenalan
Seperti yang kita sedia maklum, amalan perubatan tradisional telah lama diamalkan sejak zaman berzaman lagi. Begitu banyak teknik dan kaedah yang digunakan oleh pengamal perubatan tradisional ini terutamanya amalan jampi.
Amalan Jampi dalam perubatan
Sabda Rasulullah S.A.W bermaksud:
“Dari ‘Auf Ibn Malik, katanya: Dahulu kamu melakukan jampi di zaman jahiliah, lalu kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana pendapat tuan dalam hal ini? Beliau bersabda: Perlihatkanlah kepadaku jampi-jampimu itu. Tidak mengapa melakukan jampi-jampi itu selama tidak mengandungi hal-hal syirik.” (Hadith Riwayat Muslim)
Menurut Dr. Yusuf al-Qardawi di dalam Kitab Fatawa al-Mu’asirah, suatu jampi itu harus dilakukan berdasarkan kepada tiga (3) syarat:
1.     Ia mesti disasarkan kepada Allah S.W.T dan nama-namaNya.
2.     Ia mestilah dituturkan dalam bahasa Arab dan kata yang boleh difahami maknanya.
3.     Beriktikad bahawa ianya tidak memberi kesan dengan sendirinya, tetapi dengan takdir Allah S.W.T.


Jampi yang diharamkan

Antara ciri jampi yang diharamkan adalah seperti berikut
·         Jampi yang mengandungi unsur syirik, pemujaan jin, syaitan, menggunakan ilmu hitam atau sihir.
·         Menggunakan bahasa yang tidak difahami atau bercampur aduk seperti memulakan jampi dengan “Bismillah atau Alhamdulillah” kemudian diselangi dengan nama-nama hantu atau jin seterusnya disudahi dengan ucapan “Berkat kata Lailahaillallah Muhammadar Rasullulah” atau seumpanya.
·         Menggunakan azimat atau tangkal sebagai pelindung
Firman Allah, Surah Yunus: ayat 106 yang bermaksud:
“Dan janganlah engkau menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudharat kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang demikian maka jadilah engkau orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu)”.
Contoh amalan perubatan tradisional yang tidak mengikut syariat Islam
·         Pengamal menggunakan pertolongan jin (termasuk jin Islam) dalam rawatan perubatan.
·         Pengamal menggunakan sihir, ilmu hitam, silap mata, tukang nujum atau ramalan tapak tangan.
·         Pengamal mengaitkan suatu pengeras dengan suatu akibat.
·         Pengamal melakukan perkara syirik seperti sembelih binatang, sembah pantai, buang ancak dan lain-lain.
·         Pengamal menggunakan bacaan jampi yang tidak difahami.
·         Penggunakan menggunakan tangkal dan azimat yang berupa rajah atau bercampuraduk dengan ayat Al-Quran.
·         Pengamal membaca ayat Al-Quran secara terbalik.
·         Pengamal memberikan syarat yang bercanggah dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam. (contoh: pesakit wanita perlu bersendirian dengan pengamal)
·         Pengamal mengaitkan amalan perubatannya bersumberkan daripada Rasulullah dan Al-Quran tetapi tidak boleh membuktikannya.
Pembedahan Batin…Adakah Haram atau dibenarkan dalam Islam?
Kebiasaanya dilakukan oleh individu yang menggelarkan dirinya ustaz, atau berpakaian seperti guru agama, kelihatan warak serta menggunakan gelaran tertentu.

Apa kata mereka?
1.     Mereka meyakinkan anda bahawa rawatan pembedahan batin ini berupaya menggantikan pembedahan moden bagi penyakit kornik seperti masalah jantung, barah otak, barah hati dan lain-lain penyakit.
2.     Mereka meyakinkan orang ramai bahawa kaedah pembedahan ini tidak menyakitkan walaupun tiada ubat bius digunakan.
3.     Tempoh masa untuk sembuh adalah singkat.
4.     Mereka di beri mukjizat untuk menjalankan pembedahan batin, atau mereka tergolong dalam golongan orang yang menerima keistemewaan (karamah, maunah atau kasyaf).
Fakta sebenar
1.     Tiada bukti dalam Al-Quran dan Hadis bahawa amalan pembedahan batin ini mengikut syariat Islam.
2.     Amalan ini HARAM dilakukan kerana pengamal mungkin menggunakan ilmu hitam, silap mata, perantaraan jin atau syaitan atau sihir semasa merawat.
3.     Pengguna ditipu dengan janji manis keberkesanan rawatan ini di samping bayaran yang tidak munasabah.
4.     Mukjizat adalah suatu perkara yang luar biasa yang dikurniakan oleh Allah untuk para nabi dan rasulNya, yang bersifat hakiki dan betul-betul terjadi pada waktu yang tertentu,ia yang mesti ditunjukkan kepada umatnya sebagai bukti kenabian dan kerasulan mereka
5.     Karamah ialah suatu perkara luar biasa yang dikurniakan oleh Allah kepada orang yang soleh yang dikasihi Allah, yang bersifat hakiki dan betul-betul terjadi pada waktu tertentu secara mendadak semasa hidupnya, tetapi tidak boleh diprogramkan dan dipertontonkan kepada orang lain dan ianya khusus sebagai tanda kemuliaan yang diberikan kepada golongan yang taat kepadaNya.
6.     Maunah ialah suatu perkara luar biasa yang berupa pertolongan yang dikurniakan oleh Allah kepada orang-orang tertentu, yang bersifat hakiki dan betul-betul terjadi pada waktu itu dengan tujuan untuk menambahkan lagi keyakinannya kepada Allah dan tidak wajar diperhebahkan.
7.     Kasyaf ialah penyingkapan rahsia-rahsia alam ghaib melalui pandangan mata hati. Ia termasuk karamah yang mencarik adat yang dikurniakan kepada wali Allah SWT dan mestilah tidak bercanggah dengan kaedah agama dan hukum syarak yang telah disepakati.
Renungan bersama…
Memang satu kewajipan untuk kita terus berusaha mencari penawar bagi setiap penyakit yang dihadapi. Seperti terkandung dalam hadis:
“Tidak ada penyakit yang Allah turunkan itu melainkan ada ubatnya…”
Tetapi berwaspadalah kita, dengan setiap cara untuk kita berubat atau berikhtiar, perkara HARAM tetap menjadi HARAM dan alasan tidak akan menghalalkan cara.







Awaluddin Makrifatullah

Awaluddin makrifatullah ;
Sudah banyak kali kita diterangkan mengenai “awaluddin makrifatullah’ didalam beberapa
posting dengan terang dan jelas,ada yang menjela-jela malah ada yang menjulai-julai.
Namun begitu;anggaplah ia sebagai refresh minda,mengembalikan semula ingatan kita kepada
maksudnya.Usah jemu-jemu menerangkannya seumur hidup.

Di dalam hal yang berkaitan menerangkan ilmu Allah,penjelasan mestilah mengikut
sumber yang betul kerana dibimbangi samada ia boleh menambahkan iman dan amal
atau menjurus kepada kekufuran.

Kalau kita letakkan ilmu Allah dalam fikiran dan akal,ia tidak mampu menampung tetapi
kalau kita simpan dan semat dalam hati sanubari;InsyaAllah banyak mana pun ilmu dan
pengetahuan;hati dapat menampung kesemuanya malah ia semakin mengembang tanpa
had kecuali kalau hati itu sudah berkarat,ibarat air sudah menjadi ais,tidak jernihnya lagi,
tidak telus nur Allah.

Mari kita susuli dengan jelas di mana makrifatullah itu berlaku :-

1.    Awaluddin makrifatullah membawa maksud seawal-awal kita beragama ini  dengan
dan setelah makrifatullah.Perkataan makrifatullah itu sendiri telah membezakan antara kenal
dan tahu akan Allah.Ibarat seperti perkataan sedap dan lazat.Elok kita kekalkan perkataan
makrifatullah itu sebagaimana kita guna dan sebut perkataan ‘standard’.

2.   ‘Kenal’ kita akan Allah itu melalui pelajaran Ilmu Tauhid.Contohnya melalui pemahaman
atau aliran Wahdatul Wujud yang dipapularkan oleh Ibn Arabi.

3.   ‘Tahu’ kita akan Allah itu pula melalui pelajaran Ilmu Tasauf.

Contohnya melalui pengalaman
dzauk yang dialami oleh Al-Imam Al-Rabbani Muajadditul Al-Futhani As-Syeikh Ahmad Faruqi As-Sirhindi.

Syeikh Ahmad Sirhindi telah bersuluk secara serius membolehkannya mencapai satu maqam
yang lebih tinggi daripada apa yang dicapainya sebelum ini.Iaitu satu maqam yang lebih tinggi
daripada Wahdatul Wujud yang kemudiannya diistilahkan oleh Sirhindi sebagai Wahdatul Syuhud
( penyaksian kerohaniah ).

Cuma amalkan sunnah Rasulullah S.A.W yang mudah ini untuk menemui jawapan yang dicari
seumur hidup iaitu awaluddin makrifatullah..iaitu berzikir.

1.   Lakukan Muraqabah – tujuannya untuk merasai akan wujudnya Allah.Muraqabah itu
bermaksud kesedaran hati atau rohani seseorang itu berterusan ingat bahawa Allah SWT
sentiasa melihat dan memerhati keadaan dirinya.

2.   Zikrullah – berzikir dengan satu kalimah yang diambil atau diajar oleh Guru.Muraqabah
dan berzikrullah ini berjalan serentak.Kombinasi muraqabah dan zikrullah ini diyakini oleh
para ahli tariqah sebagai ‘aqrobut turuq ilallah’ yakni jalan rentas yang paling dekat untuk
sampai kepada Allah sepertimana yang dipinta oleh Saidina Ali kwj.

Saidina Ali bertanya kepada Rasulullah S.A.W dengan katanya :
" Ya Rasulullah, ajarkan kepadaku ( satu ) tareqat yang paling dekat ( untuk sampai ) kepada
Allah ( hakikat dan makrifahNya ) dan yang paling mudah ( untuk diamalkan ) oleh para hamba
Allah dan yang paling afdal di sisi Allah. "Saidina Ali bermaksud agar Rasulullah S.A.W mengajar
satu tareqat yang paling dekat untuk sampai pada hakikat makrifah.

Rasulullah SA.W menjawab permintaan Saidina Ali itu dengan Sabdanya:
" Ya 'Ali ( jika engkau mahu satu tareqat seperti yang engkau maksudkan itu ) maka wajiblah
di atas engkau sentiasa kekal berzikrullah secara sirr ( dalam hati tanpa suara ) dan secara jihar
 bersuara ) "

Dari pertanyaan Saidina 'Ali dan jawapan Rasulullah S.A.W tersebut, jelas sekali wujudnya istilah
at-toriq dan konsepnya iaitu sentiasa berzikirullah samada secara sirr atau jihar.

Asas amalan tariqat yang ujud di kalangan umat Islam di seluruh dunia adalah sentiasa berzikrullah
seperti itu.Bila Saidina 'Ali mendengar jawapan Rasulullah S.A.W itu,maka beliau seolah-olah kurang
yakin.

Oleh sebab itu beliau segera berkata :" Orang ramai telah berzikrullah Ya Rasulullah ,
( ajarkan aku ) sesuatu ( amalan ) secara khusus ".

Rasulullah S.A.W segera bersabda :" Perkara yang paling afdal yang aku ucapkan dan para Nabi
sebelumku ialah LA ILA HA ILLALLAH.

Sekiranya semua langit dan bumi ini berada di sebelah dacing dan ( kalimah ) LA ILA HA ILLALLAH
itu di sebelah dacing ( yang satu lagi ) nescaya LA ILA HA ILLALLAH itu lebih berat. Dan hari kiamat
tidak berlaku sedang di atas muka bumi ini ada orang yang menyebut LA ILA HA ILLALLAH.

Saidina Ali menjadi begitu yakin lalu berkata :" Maka bagaimanakah ( caranya ) aku hendak berzikir ? "

Rasulullah S.A.W bersabda :" Maka hendaklah engkau pejamkan kedua-dua matamu dan dengarlah
( baik-baik ketika ) aku menyebut Kalimah LA ILA HA ILLALLAH sebanyak tiga ( 3 ) kali.
Kemudian engkau sebutlah LA ILA HA ILLALLAH tiga kali dan aku akan menyemaknya."

Kemudian Rasulullah S.A.W melakukan ( sebutan ) LA ILA HA ILLALLAH itu dengan menguatkan
suara.( Hadis Musalsal ini diriwayatkan dari Saidina Ali, diriwayatkan oleh Al-Tibrani dan A-Bazzar
dengan para sanadnya yang hasan ) . Haqaiq 'An al-Tasawwuf , H 84-85.

Zikrullah yang dibaiahkan atau ditalqinkan seperti inilah yang diistilahkan sebagai zikir darajat
iaitu dipelajari secara tertentu,diamalkan dengan cara tertentu, dilengkapkan dengan pelbagai
adab sebelum berzikir, sedang berzikir, sesudah berzikir dan sebagainya.Zikrullah yang tidak
dibai'ahkan secara khusus sepertimana pertanyaan Saidina Ali " orang ramai telah berzikrullah
" itulah dinamakan zikir hasanat.Ia tidak terikat dengan adab dan peraturan tertentu.

Ini adalah salah satu contoh zikir yang dibaiahkan atau ditalqin kan secara khusus oleh Rasulullah.
Zikir ini secara adabnya diambil baiah daripada Guru ( Syeikh ).Begitu juga dengan zikir-zikir
khusus yang lain, yang tidak diajar secara umum ( kepada orang awam ).

3.      Zikir ini masih dalam peringkat ghaflah;yakni hati masih lalai.Fikiran dan hati masih ingat
kepada kerja,ingat pada hutang,ingat kepada anak isteri,ingat kepada tv ,ingat kepada makan
dan ingatan kepada pelbagai lagi.

4.       Setelah lama sikit berzikir, Hati mula terkejut dan tersedar.Sebelum ini hati itu lalai,lupa
dan tertidur malah ada yang mati.Oleh kerana diasak dengan zikrullah,hati mula jaga.
Peringkat ini dinamakan yakazah.Hati mula takut,bangun dan sedar terhadap Allah.

5.       Bila hati hudur, maknanya hati sudah sentiasa ingat kepada Allah.

6.       Apabila sudah merasai kelazatan berzikir , kemudian sampailah kepada peringkat
ghaybah iatu ingatan selain Allah telah lenyap..menafikan wujudnya yang lain,Nafi Isbat.

   a.   Maka di sinilah berlakunya FANA’ dan MAKRIFATULLAH.Fana’ ini tidak boleh dicapai
        dengan hanya mendengar ta’lim kecuali dengan merasai dzauk.

   b.   Guru ( yakni Syeikh ) murid itulah yang akan memimpin usaha-usaha zikrullah dan
        mendapatkan jazbah.Jazbah dari segi bahasa bererti tarikan atau dorongan.Istilah
       dalam amalan tariqah pula bermaksud satu hal yang dirasakan oleh seorang murid
       atau salik ketika dibukakan hijab hatinya untuk mengenal Allah atau ketika dikurniakan
       sebahagian dari makrifatullah.

  c.   Apabila sudah merasai dzauk ini,barulah ibadah itu menjadi ubudiyyah.

  d.  Diperingkat ini juga berlakunya kejadian apa yang dikatakan Baginda S.A.W
      ‘Mati sebelum mati – muu tuu qobla an tamuu tuu’.

  e.  Keadaan di sinilah juga dinamakan ia Maqam Baqobillah.

Dan bagaimanakah kita akan kembali kepadaNya dalam keadaan diredhai.Inilah masanya
kita menhayati firman Allah ini :

" Wahai jiwa yang tenang ! Kembalilah kepada Tuhan mu dalam keadaan redha dan diredhai.
Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu.Dan masuklah ke dalam syurgaKu ".
Surah Al-Fajr ayat 27-30

Pengalaman seseorang itu yang merasa seakan-akan atau seolah-oleh melihat atau
menyaksikan hakikat Allah.Maka perjalanan rasa seakan-akan melihat Allah itulah
yang dikatakan ‘ehsan’.

Cara,kaedah atau jalan untuk mencapai kepada darjat ehsan itu adalah melalui Ilmu
Tasauf yang merangkumi Ilmu Tariqah dan suluk.Manakala perjalanan dalam Ilmu
Tariqah itu dinamakan Ilmu Hakikat atau Ilmu Makrifat.

Makrifah bukan boleh dicapai atas usaha manusia tetapi ia adalah anugerah Allah apabila
hati seseorang itu hidup dan sedar (yakodho) melalui zikrullah.Meskipun begitu , niat
dan keazaman mestilah ada dalam hati untuk mencapai makrifah itu.

Makrifah itu hendaklah dicari dan diusahakan cara ke arahnya.Bak kata,kita sering sebut
untuk pergi ke suatu destinasi yang amat kita impikan ; kita bayangkan dan andai-andaikan
keindahan tempat-tempat tersebut.Itulah yang sering kita ulang dan sebut bertahun tahun
lamanya namun kita tidak pernah membeli pun tiket untuk ke sana !

Begitu jugalah dengan perjalanan menuju Allah Azzawajalla ini; jika tidak membeli tiket
( istiqamah hati berzikrullah seperti yang diajarkan Rasulullah), maka sampai mati pun kita
tidak akan kenal Tuhan Sekalian Alam..sampai mati pun kita tak dapat menikmati dan
menghayati apa yang dikatakan makrifatullah.Wallahu a'lam.

Roh yang selalu lupa

Roh itu yang asalnya dari Alam Lahut telah turun ke pelbagai alam sehinggalah akhirnya berada pada Alam Ajsam ( Alam Benda / Fizikal ).

Maka roh itu dipadankan dengan kejadian-kejadian zahir seperti adanya tubuh badan untuk menghuni alam dunia.

Namun roh itu akan kembali semula ke tempat Allah seperti mana Firman Allah dalam Surah
Thoha ayat 55 :
  
‘Darinya Kami menjadikan kamu…mengeluarkan kamu pada kali yang lain.
 Apabila telah sempurna jasad itu; Allah SWT akan menghidupkannya.

Firman Allah :

Setelah roh itu mempunyai jasad yang terbentuk dengan darah,tulang dan daging ; maka roh itu lupalah aka nasal usulnya serta lupa ia akan perjanjiannya dengan Allah setelah hidup di Alam Roh.
Firman Allah : QS Al-A’raf : 172

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".

Lupalah yang ia akan kembali semula kepada Allah S.W.T selepas ajalnya.

Firman Allah QS Al-Qashas : 39


 Dan berlaku sombong takburlah Firaun dan tenteranya di negeri itu dengan tiada alasan yang benar, dan mereka menyangka bahawa mereka tidak akan dikembalikan kepada Kami.

Sukalah saya memetik kata-kata ini ," Manusia tak kenal Allah sekiranya tak lahir dua kali " YMTG Hj Jahid 4 Nov 2007.





Friday

TAZAKKUR : Hand-out kuliah YMTG Dr Jahid al-Khalidi

Kebaikan dan keburukan yang dijadikan Allah itu bukan saja kita yakin tetapi mesti juga kita tazaakur; yakni betul-betul ingat sehingga menjadi mufsirun; yaitu seolah-olah nampak dengan mata hati akan segala kebaikan dan keburukan itu.

Kita ini bukan Nabi dan Rasul ; kita ini banyak dosa. Jadi, kita bertariqat bertujuan untuk membetulkan cakap,perilaku dan meningkatkan ketaqwaan.Mudah-mudahan Allah kurnia tazakkur; mata hati terbuka melihat kejahatan.

Walaupun kita telah berzikir dengan bilangan yang banyak tetapi mungkin kesannya sikit. Berbanding walaupun kita berzikir atau sebut hanya satu kalimah sahaja dengan tazakkur ; ia boleh mengusik jiwa.

Selesaikan masaalah dengan syariat ; kita jadi penat
Kita selesaikan masaalah dengan hakikat ; kita rehat ! Bagaimana ?

Misalannya bila kita ada 2 kemudian kita beri yang 2 itu maka yang tinggal jadi 0 ( kosooong )
( kosong  ; maknanya dah tak ada dah).Itulah jawapan menikut  syariat atau logik akal.

Tetapi apabila yang 2 diberi 2 maka mengikut hakikatnya ia boleh jadi beribu-beribu atau berjuta-juta.Bagaimana ? Bila buat dua kebaikan  ( misalnya sedekahkan 2 bahagian,2 perkara atau 2 barang ) 
maka Allah akan membalasnya dengan balasan pahala yang berganda-ganda.

Bila tauhid meningkat maka ketaqwaan pun meningkat.

Orang Barat guna strategi  seperti didalam peperangan namun masih tidak menang apabila berperang dengan orang Islam kerana stategi kita ( orang Islam ) adalah Allah.

Zikir dalam amalan tariqat adalah amalan ulul albab yang membolehkan mereka tazakkur.Mudah-mudahan kita boleh sampai ke peringkat itu.

Sempurnanya Haji itu dengan ALLAH ALLAH ALLAH. Amalan ingat Allah itu sangat penting kerana ia menghubungkan kesempurnaan.

Banyak orang sembahyang seperti tiang yang condong.

Kalau kita Berjaya; pandanglah Al-Wadud …Ya Karim…
Kalau kita gagal; pandanglah Akhbar..’Azim..Mutakkabbir…
Kegagalan itu adalah kejayaan apabila kita pandang Allah itu yang memberi; Maha Bijaksana.

Tetapi akal itu tidak boleh terima gagal itu kejayaan.
Pandanglah dengan hati kerana hati itu boleh memahami. Akal itu terhad.

QS:  Ibrahim 24-25


Adakah kamu tidak nampak misalan dari Allah iaitu satu Kalimah Toyyibah – Kalimatan Toyyibatan ; yang bermaksud sekali sebutan “ La ilaha illallah”

Hikmahnya yang pertama seperti hikmahnya yang diterangkan oleh Abdullah Ibn Abbas r.a  seperti kasyajaratin toyyibatin yakni seperti pohon yang baik.

Ia ibarat sekali ‘sebutan’ kalimah itu seperti pokok yang besar dan teguh dibumi yang akarnya didalam tanah dan dahannya dilangit.

Hikmahnya yang kedua ialah ‘ tukti ukuluhaa kullahin ‘ ; buahnya boleh dinikmati sepanjang tahun.Maksudnya bila kita beramal dengan bertahlil bererti ia suatu amalan yang hebat.

Cuba bayangkan dengan hanya sekali sebut saja sudah seperti sepohon pokok.Kalau kita sebut 2 kali maknanya sudah jadi 2 batang pokok.Klau sebut 3 kali,10 kali, sebut 100 kali atau 1000 kali atau kalau sebut 1 juta..banyak mana batang pohon yang diibaratkan itu tadi ?


Apa yang Allah kurni bila layak sebut ‘ La ilahaillallah ‘. Mudah-mudahan manusia itu tazakkur – ‘ wllahu ya tazakkaruun’.Faedah yang tidak dapat dalam amalan lain.
TAZAKKUR itu maknanya ingat betul-betul.Kalau ingat Allah,ingatNya betul-betul.

Tazakkur dari pelbagai sudut; yang pertamanya ;

Tazakkur  yang dihubungkan dengan Allah :
Ingat Allah betul-betul sehingga seolah-olah melihat Allah seperti yang digambarkan dalam Hadis Ehsan.

Tazakkur yang dihubungkan dengan kebaikan :
Kita akan nampak yang betul-betul pada sesuatu perkara.
Contohnya, Saiyida Umar mendengar adiknya baca Quran lalu ditamparnya.Tetapi bacaan Quran itu masih terngiang-ngiang ditelinganya sampai dia nampak kebaikan dari bacaan itu lalu memeluk Islam.

Tazakkur yang dihubungkan dengan dosa.:
Apabila Allah tunjukkan segala dosa-dosa kita yang dilakukan.
Kalau ingat neraka, macam nampak neraka itu.Bila ingat syurga, macam nampak syurga.

Tazakkur dihubungkan dengan Ayat Al-Quran :
Apabila Allah tunjukkan kebaikan walaupun pada satu ayat.
Kalaupun kita baca Quran dari awal hingga akhir tapi dalam keadaan lalai,syaitan pun boleh duduk disebelah kita.
Tapi bila baca dalam keadaan tazakkur,sebaik mula nak baca saja,syaitan dah cabut lari.
Walaupun kita baca Quran secara zahir,ia adalah kalam Allah.

Tazakkur dihubungkan dengan tawajuh :
Kita ibarat buka estet.Lagi banyak kita sebut ‘La ilahaillalah’, maka beribu-ribu pohon tumbuh.
Bila pohon jadi banyak,ia ibarat seperti membuka ladang.

Tazakkur boleh dihubungkan dengan apa saja :
Didalam Quran ditunjukkan orang yang tazakkur itu adalah golongan Ulul Albab.

QS: Ali Imran : 190-191
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

QS : Ar-Roddu 19

Maka adakah orang yang mengetahui bahawa Al-Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu (wahai Muhammad) perkara yang benar, sama dengan orang yang buta matahatinya? Sesungguhnya orang-orang yang mahu memikirkan hal itu hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.

Hanya saja orang yang tazakkur itu Ulul Albab.

Golongan Ulul Albab ini beribadat dengan sebaik-baik ibadat. Mereka melakukan sebaik-baiknya dan tinggalkan sesuatu itu sebaik-baiknya juga kerana mereka nampak kebaikan.